Analys: Peugeot e-208 – ”Kompakt elbil som bockar i de flesta rutor”

2021-12-08 13:30  
Peugeot e-208. Foto: Peugeot

EUROPAINDEX. Peugeot e-208 utlovar ”dynamisk prestanda, komfort och räckvidd” – men kan den stiliga fransosen verkligen leverera? Så tycker Europas bilexperter.

När Peugeot lanserade en ny generation av 208 så var en eldriven version med i utbudet från dag ett. Den franska tillverkaren ville visa att elektrifiering bara är ett av flera drivlinealternativ – och det är fritt att välja vad som passar de egna preferenserna.

När Ny Teknik provkörde bilen 2020 var omdömet överlag positivt där bilen ansågs balanserad som produkt.

Nu har modellen funnits ute ett tag och även om den är storleksklassen mindre än vad vi i Sverige brukar köpa – så rullar det på helt ok här. I Europa har 208 som modell toppat försäljningen flertalet månader och elbilsversionen är även den med på topplistorna.

Så hos konsumenter går den hem, men vad tycker då experterna?

Rent generellt applåderas Peugeot för sin design samt valet att inte göra något särskilt design-statement av eldrift. Men även om den inte har fått en specialdesign beskrivs elbilen som ett stiligt alternativ.

”Jag har inga problem att erkänna det: bland elbilar är det en av mina favoriter. Dess design sticker verkligen ut och den är elegant och sport på samma gång”, skriver italienska Quotidiano Motori.

I förarstolen beskrivs utrymmet som bra för klassen samt att man även får mycket teknik, inte minst förarklustret med 3d. En miss som flera dock slår ner på är att ratten skymmer instrumenteringen.

”3d-skärmvisningen är ett riktigt blickfång, även om det i slutändan inte tillför mycket till vardagen. Dock måste du acceptera att sänka ratten så mycket som möjlig för att förhindra att den döljer halva skärmen” skriver franska L’Automobile Magazine.

E-208 är framhjulsdriven med en motor på 100 kW/136 hästkrafter och det 50 kWh stora batteriet går att ladda i upp till 100 kW. Inte illa i den här storleksklassen. Dock menar Teknisk Ukeblad  att det gäller att veta att just snabbladdningskapaciteten är en siffra som man sällan når.

”Högsta möjliga laddningseffekt och genomsnittlig laddningseffekt är två väldigt olika saker. Medan bilen nosade på 80 kW under snabbladdning, slutade snitteffekten på strax under 40 kW”, skriver den norska tidningen.

Peugeot har gärna velat framhålla att e-208 är ”dynamisk” och sportig att köra … men stämmer det?

”Det är ett balanserat och väluppfostrat chassi. Det är kanske inte världens mest involverande kompaktbil i kurvorna, men den är inte dålig”, skriver Top Gear.

”På samma sätt som andra elbilar med liknande effekt är e-208 bäst i lägre hastighet där bilen känns snudd som en GTI. Över 80 km/h mattas accelerationen av snabbt – och då känns den inte vassare än en vanlig bensinbil”, skriver brittiska Autocar.

Italienska Auto Appassionati skriver att den elektriska Peugeoten är en bil som presterar bra mellan stadens gupp och ojämnheter, men likt britterna så anser man att den inte är så sportig som tillverkaren vill hävda.

”I riktningsförändringar så känns vikten av lite mer, men den aspekt som gör att den inte kan ta det avgörande steget mot sportighet är styrningen. Den lider av ett tomrum i mitten och skulle i allmänhet kunna vara mer exakt”.

Så lite ljumma recensioner för den dynamiska prestandan. Men hur är det då med räckvidden i e-208? Franska L’Argus tog bilen på test och fick något nedslående resultat. Tidningen skriver att även om bilen är bra byggd så har den högre energiförbrukning än konkurrenterna.

Samma sak anger tyska ADAC.

”Baserat på ADAC Ecotest så tillåter den genomsnittliga förbrukningen en räckvidd på cirka 280 km i stället för de maximala 340 km som anges av Peugeot. Det är ett totalt sett ganska mediokert värde, men det täcker i de flesta fall de vardagsbehov som ställs på en liten bil”.

Summerat

Det är lite av en blandad kompott som kommer från Europas bilexpertis. Design, fin kvalitet och för storleken bra komfort och teknik ligger på plussidan. Kantstötarna kommer av att bilen inte är så dynamisk att köra som påstått samt att räckvidden inte heller är som utlovad.

Tittar vi på recensionerna som helhet får Peugeot e-208 79,18 poäng av 100 möjliga (baserat på 27 källor).

”Om du är på jakt efter en kompakt elbil som bockar av de flesta rutor – då är det svårt att inte titta mer noggrant på e-208. Bilen är definitivt en av de mer framstående alternativen på marknaden”, skriver irländska Carzone.

”Peugeot e-208 är en elbil som imponerar vid första anblick. Det är en riktigt snygg bil och specifikationerna förstör inte det intrycket. Förbrukningen och därmed den genomsnittliga räckvidden är inte alls dålig, Närvaron av en värmepump är definitivt en bonus”, skriver slovakiska Môjelektromobil.

”Kort sagt, Peugeot e-208, har helt enkelt korrekt pris och räckvidd. Och den kommer försöka att sticka ut med design, interiör samt körkänsla”, skriver spanska Motorpasion.

Europeiska mediernas betyg

I Europaindex får Peugeot e-208 ett samlat betyg på 79,18 poäng av 100 möjliga (baserat på 27 källor). Som mest kan en bilmodell nå ett poängsnitt om 100 poäng.

Ny Teknik

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt