Analys: Nya EU-regler kan sänka laddhybriden

2022-06-06 07:00  

Laddhybridens framtid ser oviss ut. Nya EU-regler kan leda till att de officiella utsläppssiffrorna mer än dubbleras, skriver Ny Tekniks Felix Björklund.

Utsläppen från vägtrafiken måste bort. Det råder det konsensus om, men hur snabbt det ska ske är en annan fråga.

Laddhybrider har sedan den bredare introduktionen 2012 blivit snudd på något som alla tillverkare erbjuder, ofta under parollen att det är en bil som erbjuder det bästa av två världar.

Vardagskörning på el, och när det är dags för längre resor går de på diesel eller bensin.

Under rätt förutsättningar är det verkligen ett bra alternativ. Men i verkligheten är det en stor skillnad mellan företagens utsläppssiffror och vad som uppstår vid körning – förbränningsmotorn får generellt arbeta mer än elmotorn och koldioxidutsläppen vid körning ökar.

Läs mer: Analys: Audi A6 gör nästan allt rätt – förutom priset

Snart blir det ändring på det.

Framöver ska det officiella utsläppet av koldioxid, som mäts i gram per kilometer, klassas om under de nya EU-reglerna. Och det lär ge enorm skillnad. Enligt uppgifter till brittiska Autocar nyligen kommer den så kallade nyttjandefaktorn (utility factor på engelska) att justeras rejält.

Utsläppen för hybrider kan räknas upp

Nyttjandefaktorn är väldigt avhängig av räckvidd på el och används när man räknar ut utsläpp för hybrider. Att det inte är en perfekt metod är ingen nyhet.

Nyligen genomförde Fraunhofer Institute en studie där man visade att tillverkarnas nyttjandefaktorer, som ligger till grund för WLTP-siffrorna, är väl optimistiska.

Enligt Autocar kommer EU att genomföra förändringar som innebär att en laddhybrid som släpper ut 50 gram koldioxid per km i dag kan få siffran uppjusterad till 125 g/km enligt nya reglerna som införs 2027.

Laddhybrid som laddas. Foto: Volvo

Det här blir ett enormt huvudbry eftersom en så pass stor skillnad helt rycker undan mattan för tillverkarna.

Ett viktigt steg i de europeiska tillverkarnas strategi för att minska genomsnittsutsläppen för att möta EU:s striktare krav är laddhybrider. Med ett reviderat utsläpp med siffror många gånger högre än tillåtet blir bilarna inte bara en kostsam felsatsning – de blir osäljbara. Och om tillverkare inte klarar utsläppsmålen väntar rejäla böter.

Blir svårt att möta klimatmål

Nyttjandefaktorn är en het potatis där bilindustrin vill vara varsam med förändringar, medan miljögrupper driver på hårdare.

”Att försena införandet av en verklighetsbaserad nyttjandefaktor till slutet av 2020-talet är inte rimligt eftersom laddhybriden är ett problem redan nu. Varje år av försening säljs över en miljon laddhybrider […] De här bilarna kommer att vara på vägarna i årtionden och släppa ut många gånger högre koldioxid än de officiella siffrorna vilket gör det svårt för medlemsstater och EU att möta sina klimatmål.”, skrev Transport and enviroment i en studie tidigare i år.

Läs mer: Här är Tonale – Alfa Romeos första elektrifierade bil

Bilindustrin å sin sida ska enligt den brittiska tidningen vara lite tagna på sängen av utvecklingen. Där har man levt under förespeglingen att EU skulle marschera långsammare.

Hur det blir återstår att se.

Men om nyttjandefaktorn förändras såsom Autocar rapporterar så lär laddhybridens framtid i Europa vara obefintlig.

Felix Björklund

Mer om: Laddhybrider EU

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt