Analys: Model Y – ”Tesla bryr sig inte om stil”

2021-10-11 14:41  

EUROPAINDEX. Hett efterlängtad och en modell som breddar attraktiviteten rejält. Model Y är Teslas mer praktiska version av Model 3. Så, vad tycker då Europas experter om den amerikanska crossovern?

Det är länge sedan Tesla skickade ut Model Y på den amerikanska marknaden. Dock har väntan på den här sidan Atlanten varit lång, och först nu efter sommaren landade de första exemplaren. I Sverige lyckades man armbåga sig upp i topp direkt och efterfrågan på crossovern är stor.

Den stora frågan är om bilen varit värd väntan. Vad tycker experterna ute i Europa?

Suv med ”sexappeal”

För vissa är utseende allt. Ett vackert linjespel kan få många att ha överseende med mindre smickrande attribut. Så, hur framstår Model Y? I Holland beskriver en recensent det på ett annat sätt – och menar att Tesla sticker ut när det kommer till att ”tänka” design:

”Tesla bryr sig inte om stil. De struntar i pretentiösa killar som vill försöka sig på banbrytande design. De vill istället att bilen ska vara så effektiv som möjligt. Här handlar det om efterdesign på samma sätt som när det gäller mobiler som bara är ett neuralt skal för sitt digitala innehåll”, skriver NRC Handelsblad.

Läs mer: Avslöjar dramatiken i batterier vid köldgrader

Den stora nyheten som Model Y tillför på marknaden är utrymme och praktikalitet. Detta i jämförelse med den populära Model 3 som bilen delar teknisk grund med. Och storleken har betydelse.

”För föraren känns en Model Y som en Model 3, förutom att det är mer bekvämt att ta sig in, men för de i baksätet har suven mer ”sexappeal”. Detta då takhöjden och rymden är märkbart bättre. Skriver Handelsblatt.

Men hur är det då med kvaliteten? Just detta har flertalet gånger tagits upp som en svaghet hos Tesla.

”En av de vanligaste diskussionen kring modeller från det amerikanska märket är tillverkningskvaliteten. Men det måste erkännas att Tesla har gjort stora framsteg i detta avseende. I allmänhet är det bra kvalitet. ” skriver spanska Motor.

Laddhastigheten en besvikelse

När det kommer till Tesla handlar det snudd på alltid om tillverkarens försprång avseende teknik. Drivlinan samt hur man har löst uppkoppling, digitalisering och infotainment nämns gång på gång i experternas utlåtande. I Ny Tekniks eget test var detta en poäng som togs upp – att du får så mycket mer än bara en bil när du köper en Tesla.

”Tittar man på det digitala går det inte att underskatta hur långt fram Tesla är. Den stora skärmen i mitten är bara ytan – under den finns miljontals rader kod som slår konkurrenterna på fingrarna.

De som köper Tesla får utöver allt som kontrollerar själva bilen även en underhållningsmaskin. Här kan du ha Netflix, Twitch, Youtube med mera integrerat. Spotify, spel, lustifikationer som pruttkuddar och annat likaså. Bilen har även ett ”Camp-mode” där du kan få en brasa på skärmen – och att klimatanläggningen blåser varmt närmast skärmen. Det är lekfullt, men bäst i klassen.”.

Teslas Superchargernätverk är även det en enorm styrka, och utöver täckning så levererar de nya laddarna upp till 250 kW. Något som ska borga för korta laddtider. Men det gäller om man får utlovad effekt. I Norge har Teknisk Ukeblad kört långkörningar, och trots att de har försökt tappert att få till laddningen optimalt – så uppnås inte vad Tesla utlovar.

”Vi är lite besvikna över laddhastigheten. När vi kom in i laddstationen med tio- respektive 14 procent kom vi inte ens nära 250 kW toppeffekt. […] Om du laddar upp till 80 procent kommer Tesla Model Y sämre ut än konkurrenter som Volkswagen ID. 4 och Mercedes-Benz EQA mätt i både medelhastighet och tid, men å andra sidan bättre än Ford Mustang Mach-e. Ioniq 5  som Model Y knockar kraftigt”, skriver Teknisk Ukeblad och konstaterar att Teslan inte alls är klassledande inom snabbladdning när det gäller effekt eller tid. Dock menar tidningen att Model Y är så pass effektiv att den trots detta kommer lika många kilometer per laddminut.

Läs mer: Polestars chassichef: ”Vi slår Porsche på fingrarna här”

De är inte ensamma om att klaga på räckvidden, även norska Elbil24 klagar på att man inte kommer upp i utlovad effekt.

Sedan Tesla lanserade sin första Model S var prestanda något prioriterat. Elon Musk ville visa wow-faktorn med elbilar och fortfarande i dag är det inget annat märke med volymproduktion som slår tillverkaren på fingrarna här.

Men utöver acceleration, hur tycker experter att bilen är att köra?

”Dess smidighet i förhållande till dess storlek och förmågan att hålla sig neutral i chassit i kombination med bra styrning i mellanläget påminner oss om att det går att ha roligt även i en familjesuv”, skriver franska L’argus.

”Det är en mycket enkel bil att köra trots all teknik. Den är tyst, bekväm och ganska smidig för sin storlek, men den har något du inte förväntar dig i en suv: spektakulär acceleration. Av någon anledning har Elon Musk en viss besatthet i att visa att hans bilar är snabba. Och alla Teslor lyser i det här avseendet. Denna Model Y är inget undantag”, skriver motor.es.

Summerat

Så hur framstår då Model Y när recensenterna summerar sin upplevelse. Faktiskt lite splittrat. Lejonparten menar att det är svårt att bortse från att det här är den bästa elbilen just nu – medan andra menar att avståndet till konkurrenterna är mindre, eller till och med borta.

”Precis som Model 3 har Model Y allt som krävs för att bli en enorm framgång. Kanske ännu mer eftersom den har bättre rymlighet”, skriver belgiska Moniteur Autmobile.

I tyskland summerar Auto Motor und Sport det hela så här:

”När det kommer till dynamik, effektivitet, räckvidd och utrymme visar Model Y konkurrenterna hur ett modernt elfordon ska vara. Det här räcker för att övertyga Teslafans som kan acceptera bristerna med en axelryckning. Dock kan kvalitetsbrister avskräcka mer kritisk kunder”.

Vad innebär det här då för betyg för bilen? Jo, i Europaindex får Model Y en poäng på 86,93 (baserat på tolv källor)

”Det finns billigare konkurrenter, Model Y har inte det bästa utrymmet och knappast den bästa detaljkvaliteten. Men den har de traditionella Tesla-kvaliteterna i form av ett unikt laddnätverk, klassledande räckvidd, mest kraft samt instrumentering som gör att konkurrenterna framstår som fossiler”, är domen från norrmännen på Motor.

Europeiska mediernas betyg

I Europaindex får Tesla Model Y ett samlat betyg på 86,93 (baserat på 12 källor). Som mest kan en bilmodell nå ett poängsnitt om 100 poäng.

Ny Teknik

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt