Analys: Lynk & Co 01 – ”Överträffar sina Volvo-rötter”

2021-10-04 13:19  
Lynk & Co 01. Foto: Lynk

EUROPAINDEX. En ny spelare som utmanar med ”framtidens mobilitetslösning” eller bara ytterligare en i mängden? Lynk&Co har nu kommit till Europa – så vad tycker då experterna om det nya alternativet?

När Lynk & Co lanserade i Europa var företagets chef Alain Visser tydlig med att bilförsäljning inte var det bolaget ville hålla på med.

– Vi vill inte sälja så många fordon som möjligt, volymen är helt sekundär. Det vi vill ha är så många medlemmar som möjligt, sade han till Ny Teknik då.

Nu har det gått en tid och märket har börjat öppna sina medlemsklubbar runt om i Europa. Den modell de hoppas ska övertyga tyskar, britter och fransoser att överge VW, Vauxhall och Renault går under namnet 01. 

Men är laddhybriden något som går hem på kontinenten? 

När det kommer till utseendet så får Lynk&Co 01 en hel del beröm för att de valt en egen väg. Särskilt hur de har fått till bakdelen på bilen. Däremot är det inte odelat positivt när det kommer till fronten. Bredkäftad groda var Ny Tekniks kommentar, medan brittiska Electrifying ansåg att bilen såg frän ut.

”Den ser fräsch och lite fräck ut med sina strålkastare upptryckta som på en Porsche Macan”.

Men inuti förefaller bilen att leverera som sig bör. Arvet från Volvo är tydligt, även om Lynk har valt en annan stil

”I inredningen hittar vi en nypa Volvo vad gäller design kvalitetskänsla och sittställning. Med andra ord klass. Bra material, trevliga knappar och vred samt en överdimensionerad infotainmentskärm och digitala instrument”, skriver holländska Auto Week.

Inget skramlar i Lynk & Co 01

I Europa har kvaliteten på kinesiska bilar länge setts som undermålig. Men den förutfattade meningen slår tyska Auto Bild hål på.

”Ingenting skramlar, ingenting ser billigt ut. Vi letar förgäves efter några märkbara svagheter”.

Tekniskt så delar Lynk&Co 01 grund med Volvo XC40. Det är samma plattform, samma motorer och samma teknik. Men på ett plan skiljer det. Batteriet som bilen kommer med är mycket större – vilket ger avsevärt mycket längre räckvidd på el. Något som väldigt många konstaterar.

”Lynk&Co har ett större batteri på 17,6 jämfört med 10,4 kWh i Volvon. Resultatet är att Lynken har en räckvidd på el på 69 kilometer – i Volvon är det bara 45 km”, skriver holländska Auto Rai.

En av grejerna som lyfts fram av Lynk&Co är att bilen är hip, rolig och social. Man ska kunna spela spel och leka med passagerarna i bilen via program i infotainmenten. Bilen har även en ”selfie-kamera”. Dock verkar just detta inte vara något som imponerar på de som testar bilen.

”Bilen har en kamera integrerad i bakspegeln och via den ska du kunna fånga de roligaste stunderna på resan. Jag tror inte det kommer att vara något särskilt använd funktion”, skriver italienska Quotidian motori.

När det kommer till hur bilen är att köra så spretar experternas åsikter. 

”Jämfört med de bästa saknar styrningen precision och den är inte lätt att manövrera. […] Fjädringen är mjukt satt för att främja komfort, trots det så absorberas inte de mest markanta stötarna såsom spårvagnsskenor eller asfaltslagningar”, skriver italienska Al Volante

”Köregenskaperna är bra, men inte anmärkningsvärda. Lynk&Co har valt en något mjukare chassisättning än genomsnittet vilket gör att bilen känns något större än andra bilar av denna storlek”, konstaterar holländska Auto Zine.

Belgiska Go Car å sin sida beskriver istället 01:an som ganska sportig med stram fjädring.

”Fördelen med detta är att 01 har skarpa köregenskaper, nackdelen är att det inte är den mest bekväma suven du kan köpa (eller hyra)”.

Ägandet

En av de saker som ofta tas upp är själva tanken med hur ägandet ska fungera. De som abonnerar på en bil ska även kunna hyra ut den till andra. Av förståeliga skäl är det få (läs ingen) tidning som egentligen kan recensera detta. Och när de bortser från detta så blir ägandet inte så exotiskt som Lynk&Co vill få det att vara.

”Jag är lite förvirrad över 01. Det är en helt ok bil, men den sticker inte ut på något sätt. Det unika ska vara hur ägarskapet är paketerat. Men du kan köpa flera bilar på abonnemang numera, så kanske handlar det om att den ska vinna på sitt pris”, skriver brittiska Electrifying.

Summerat

Rent generellt så anser Europas experttestare att det som Lynk&Co kommer med är välkommet – även om det är svårt att värdera exakt hur själva bildelningsdelen funkar. Sett till betygen så får 01 PHEV ett Europaindex på 73,12 poäng (baserat på tolv källor).  

Tyska Autonotizen sammanfattar sitt test av Lynk&Co 01 så här

”Bilden av den tvivelaktiga Kina-bilen hör hemma i historieböckerna. Tekniken är känd från Volvo och inger förtroende och den omfattande utrustningen gör 01:an billig”.

På Auto Week är omdömet liknande:

”Det är ett extremt bra erbjudande jämfört med sin halvbror Volvo XC40. Vi har fortfarande våra tvivel om delningskonceptet, men annars finns det lite att kritisera.”

Belgarna på Auto gids är dock mer frikostiga med berömmet

”Med denna Lynk&Co är det inte längre ett straff att köra en kinesisk bil. Tvärtom. Med sin eleganta interiör, hyperkompletta utrustning och mycket goda körprestanda så överträffar 01:an sina Volvo-rötter”.

Europeiska mediernas betyg

I Europaindex får Lynk & Co 01 ett samlat betyg på 73,12 (baserat på 12 källor). Som mest kan en bilmodell nå ett poängsnitt om 100 poäng.

Ny Teknik

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt