Analys: Audi Q4 E-tron – ”Ett mycket frestande alternativ”

2021-09-21 08:45  

EUROPAINDEX. En familjecrossover som ska lägga lyxrand på vardagspraktiskt utrymme. Men vad tycker Europas experter om Audi Q4 E-tron där man blandar utsläppsfri körning med överkomlig premium-prislapp?

En Skoda i dyrare kostym – eller ett exempel på ”tillgänglig elektrifiering i premiumsegmentet”. Audi Q4 E-tron byggs på Volkswagenkoncernens dedikerade elbilsplattform MEB och som sådan delar den både utseende och teknik med Skoda Enyaq och VW ID.4. Två modeller som trots Audis slogan om ”försprång” – faktiskt lanserades tidigare.

Men där de båda andra är riktade mot att demokratisera elbilismen huserar Audi i prisklassen ovan. På Ny Teknik har bilen både testats på långkörning samt i kortare stadsstint med omdömet att det är en modell som levererar på familjebehoven.

Även svenska kollegorna på Vi Bilägare anser att Q4:an är en habil bil. Eller som de skriver ”jämförd mot sina eldrivna koncernkusiner kommer Q4 E-tron väl ut. Den har mått bra av att få stå och mogna några månader extra”.

Så goda vitsord från Svedala – men vad tycker man neråt kontinenten och i övriga Europa?

Designen

Sedan VW-koncernen presenterade sin elbilsplattform har de lyft fram designmöjligheterna den ger. Minimal förpackning – men maximal rymd inuti. Så vad anser de som recenserar?

”Den nya serien av laddbara bilar kombinerar korta överhäng, stora hjul och lång hjulbas. Vilket naturligtvis också ändrar proportionerna. Q4 E-tron som är minst 4,59 meter lång ser nästa kompakt, kort och söt ut”, skriver tyska Handelsblatt.

Läs mer: Analys: Volvo XC40 P8 Recharge – ”En Volvo i hjärtat med fantastisk design”

Men plattformen är inte det enda nya med Q4 – ratten är även av senaste snitt. När Audi presenterade sin nya generation ratt, var beröringskänsliga knappar en nyhet. Första tillämpningen är i Q4 – dock verkar det som att just dessa är något som inte faller alla på läppen.

”De beröringskänsliga knapparna på ratten är för känsliga, så till den grad att du ofta hoppar över flera menyer samtidigt. Något att beakta eftersom alla inte har älvlika fingrar”, kommenterar L’argus.

Bak- och framsäten i en Audi Q4 E-tron. Foto: Felix Björklund

Ratten förefaller det råda delade meningar om – dock anser alla som testat bilen att den verkligen levererar när det kommer till interiörutrymmen. Något som är särskilt tydligt för de som sitter där bak.

”Stolarna bak skämmer bort passagerarna, knäutrymmet är furstligt och insteget är oproblematiskt”, skriver Auto Bild.

Att Q4 delar plattform och komponenter med de enklare kusinerna VW och Skoda är något som flera medier tar upp. För även om tillverkaren gjort sitt bästa för att leverera en lyxig interiör – skiner det igenom enligt tyska Auto Motor und Sport.

”Du hittar plast i interiören, till exempel i dörrfickorna. Uppenbarligen är inget av detta i det primära synfältet där Audin lyser med sin högkvalitativa interiör. Men premiumkrav sträcker sig längre än första anblicken”, skriver de.

Körning

Audi Q4 e-tron erbjuds både med bakhjulsdrift och med dubbla motorer samt drift på alla fyra. I testen av instegsmodellen är omdömet att det är gott nog – men att det kan kännas ovanligt sävligt jämfört med andra Audis. Med de dubbla motorerna är det dock rappare. Men oavsett vilken drivlina bilen har så är omdömet gott.

”Alla komponenter fungerar tillsammans som om de har varit i samma lag i evigheter. Det som saknas lite, men det gäller i princip alla elfordon, är ren egen karaktär”, skriver Handelsblatt.

Läs mer: Analys: Volkswagen ID.4 – ”Förvänta dig inga mirakel”

Italienarna på Al Volante ger bilen i utförandet med dubbla motorer gott betyg i köravdelningen och menar att den trots hög vikt är reaktiv och har bra väghållning.

”De 299 hästkrafterna svarar omedelbart och ger rejäla accelerationen oavsett hastighet”, skriver de.

Audi Q4 e-tron. Foto: Audi

På det brittiska öarna lyfter man snarare fram hur välavstämt bilen går att framföra.

”På det stora hela så känns den genomtänkt och vad den saknar i Tesla-aktiga fyrverkerier – tar den igen med lugnt raffinemang. Det här är en väldigt avslappnad elbil som är fantastiskt tyst”, skriver Car.

Summerat

Tittar man på vad som skrivits så verkar det som att många är lite kluvna inför vad Audi åstadkommit med MEB-plattformen. Det är en dels väldigt mycket gemensamt med vad VW och Skoda erbjuder – dels är det något mer.

I Polen verkar dock Q4:an ha slagit an rätt. Tidningen Auto Swiat skriver:

”Den elektriska kompaktsuven i premiumklassen imponerar med en enorm hytt och körkomfort (på de mindre standardfälgarna). Priserna startar uppmuntrande, även om det inte är någon hemlighet att extrautrustning kräver extra betalning. […] Det råder dock ingen tvekan om att den nya modellen verkar vara ett mycket frestande alternativ”.

Autocar-juryn är inte lika övertygad om att Audi lyckats med balansakten att bygga en märkestrogen produkt med byggklossar som delas med VW och Skoda. Eller som de beskriver dilemmat som Audi har när de ska övertyga köpare som även testat VW ID.4 och Skoda Enyaq.

”De som testkört någon av dem kommer att upptäcka hur mycket svårare det är för märken som Audi att utveckla premiumvärdiga bilar på delade plattformar i den elektriska eran”.

Den här kritiken kommer även från Auto motor und sport.

”Frågan kvarstår om den kompakta el-Audin är en premiumprodukt. Inte helt. Jämfört med koncernsyskonen Skoda Enyaq och VW ID.4 har den bättre körkänsla, men svagheter när det gäller fjädringskomfort och bromsar. Premiumkänslan är inte särskilt stor”.

Europeiska mediernas betyg

I Europaindex får Audi Q4 E-tron ett samlat betyg på 81,85 poäng (baserat på 20 källor). Som mest kan en bilmodell nå ett poängsnitt om 100 poäng.

Ny Teknik

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt