13 spännande elbilar som kommer 2023

2022-09-30 06:00  
Vad är det för elbilar på gång till 2023? Foto: Press

Volvo, Polestar och Hyundai – vad mer? År 2023 ser ut att bli ett mycket spännande elbilsår. Här listar vi några av de mest intressanta bilsläppen.

Bilbranschen har gått från att vara någorlunda förutsägbar – till att fullkomligen explodera i nya spännande teknikspår, marknadsutvecklingar och spännande nykomlingar. Och kommande år ser onekligen ut att kunna bjuda på mer av den varan.

Vad har vi att se fram emot 2023 när det kommer till elbilar? Här nedan har Ny Tekniks Felix Björklund samlat spännande, intressanta och eggande modeller med planerad marknadsintroduktion efter nyår.

 

Volvo EX90. Foto: Volvo Cars

Volvo EX90

Den 9 november ska Volvo rycka skynket av sin nya elbil. Modellen som länge ryktades få namnet Embla, blir tillverkarens nya flaggskeppsmodell och är den första som byggs på nya SPA2-plattformen.

Hittills har Volvo bara bekräftat att det är en bil med den senaste sensortekniken i form av lidar och att den ska vara den säkraste bilen någonsin gjort.

 

Polestar 3. Foto: Polestar

Polestar 3

Den 12 oktober blir det premiär för Polestar 3, en suv som likt Volvo EX90 bygger på Volvos nya SPA2-plattform. Polestar satsar mer på stil och finess i förhållande till Volvo och exempelvis ska det inte gå att få 3:an med en tredje sätesrad. Prestandan i bilen ryktas bli mycket högre än i Volvos alternativ –så även priset.

Företagets chef Thomas Ingenlath har sagt att man siktar på att utmana Porsche.

 

Nio ET7. Foto: Nio

Nio ET7

Den 7 oktober kommer Nio officiellt att lansera sin breda europasatsning. Märket har sedan tidigare närvaro i Norge, men nu siktar man bredare och Sverige begåvas med den nya utmanaren. Första modellen blir ET7, en väl tilltagen sedan med hög prestanda och lång räckvidd. Det återstår att se hur märket tas emot – hittills har det varit ljumt intresse för kinesiska alternativ som försöker konkurrera med mer än pris.

 

Xpeng G9. Foto: Xpeng

Xpeng G9

Det går inte att säga annat än att Xpengs introduktion i Sverige varit mindre lyckad. Lanseringsmodellen P5 har dragits tillbaka och i stället har man släppt den lite mer prestandabetonade P7. Den mest intressanta bilen torde dock vara G9 som verkligen höjer ribban för märket. ”Världens snabbast laddande suv” skryter Xpeng med. Därtill rejäl prestanda för accelerationslek och räckvidd på upp till 57 mil. Och allt detta utan att tulla på praktikaliteten – 660 liter får man ju ändå plats med i bagaget.

 

Fisker Ocean. Foto: Fisker

Fisker Ocean

Det känns som att Ocean redan borde varit här? Men icke. Trots att det är länge sedan bilen presenterades – är det först nu som den ser ut att bli verklighet. Produktionen är tänkt att dra i gång i november.

I modellfloran finns både prestandaversioner med 550 hästkrafter och accelerationstider 0-100 km/h på under fyra sekunder – men det finns även enklare med LFP-batteriet och lägre pris.

Hur lågt? I Sverige ska instegsmodellen börja på 450 000 kronor.

 

Hyundai Ioniq 6 Foto: Hyundai

Hyundai Ioniq 6

Man kan inte beskylla Hyundai för att göra tråkig repetitiv design. Deras nya generation elbilar visar upp sällan skådad identitet och karaktär. Där Ioniq 5 var en härligt retro-osande skapelse – är Ioniq 6 en blandning av futurism och klassisk streamline-design från 20-talet.

Här utlovas förutom fräck design över 60 mils räckvidd och den senaste tekniken.

 

Kia EV 9 Foto: Kia

Kia EV9

Det är svårt att tro, men den väl tilltagna Kia-suven är plattformskusin med Ioniq 6. Men i stället för strömlinjeformad design – kör man här på klassiska lådformen.

Här finns plats för sju personer, batterikapacitet för att klara över 50 mil på en laddning – och när det är slut ska det gå att snabbladda 10-80 procent på runt 20 minuter.

Exakta tekniska specifikationer och pris är inte satt, men med tanke på vilka ambitioner Kia har i och med elektrifiering lär det förra vara goda och det senare ganska högt.

 

Audi A6 Avant E-tron. Foto: Audi

Audi Q6 E-tron/A6 E-tron

Det har varit väldigt tyst kring Audis kommande generation av elbilar. Dessa baseras på den nya plattformen PPE vilken tekniskt ligger ett par pinnhål över VW-koncernens MEB.

Q6 E-tron ska vara bilen som kommer först. Men det är A6 E-tron som tillverkaren visat som koncept. Och det ska sägas att den kombin inte gick av för hackor.

Koncepten erbjöd 476 hästkrafter, över 70 mils räckvidd och snabbladdningskapacitet på 270 kW.

Q6 har det som sagt inte visats några bilder på… men när det kommer till saker som motoreffekt, laddprestanda och batteri lär de vara liknande.

 

Lexus RZ. Foto: Lexus

Lexus RZ450e

Den nya elbilen blir den första ”äkta” från Toyotas premiummärke. Grunden i bilen är densamma som Toyota Bz4x, men man ska ha gjort en hel del för att den ska kännas som en egen produkt. Blanda annat ska den nya typen av fyrhjulsdrift ”Direct4” vara med ombord. Därtill blir det en bil som får helelektronisk steer-by-wire-styrning.

Prestandan som presenterats hittills kanske inte är bländande: 313 hk, 40 mils räckvidd och snabbladdning på 150 kW, men det är tillräckligt att börja med menar Lexus. Och det finns ju inget som säger att man inte lanserar tuffare versioner längre fram.

 

Rolls Royce Spectre. Foto: Rolls Royce

Rolls-Royce Spectre

Den första rena elbilen från brittiska superlyxmärket Rolls-Royce. Men utöver att vara en milstolpe när det kommer till drivlina – så ska det även vara den snabbaste modellen i märkets historia. Ännu så länge är mycket lite känt kring specifikationerna, men troligtvis kommer en hel del av tekniken att hämtas från moderbolaget BMW.

Det som dock är känt är att den ska presenteras under 2023 med första leveranser mot slutet samma år.

 

BMW I Vision Dynamics. Foto: BMW

BMW I5

Med sina senaste elbilar har BMW verkligen visat fin form. IX, I4, I7 och IX1 är alla imponerande. 2023 breddas utbudet med en I5. Exakt vad vi kan förvänta oss återstår att se, men med tanke på hur BMW gjort med I4 och I7 – lär receptet inte vara allt för annorlunda nu. Det innebär en bil som i stort speglar hur nästa generation 5-serie ser ut.

Prestandamässigt kommer det åtminstone erbjudas bak- och fyrhjulsdrift med effekter från 250 kW/340hk och uppåt.

 

Ford ”mellanklass crossover” MEB Foto: Ford

Ford ”mellanklass crossover” MEB

En riktigt spännande nyhet som trots att den inte ligger så långt fram i tiden – fortfarande är helt okänd. Ford och VW har flera större tekniksamarbeten där ett är att den amerikanska tillverkaren får bygga elbilar på VW:s MEB-plattform. Det innebär att vi 2023 får se en kusin till VW ID4, Skoda Enyaq, Audi Q4 – med Fordlogga i nosen.

I och med vad vi vet om MEB – är det ingen högoddsare att satsa på att grundbilen blir bakhjulsdriven med upp till 150 kW/204 hästkrafter samt att en dubbelmotorig toppversion med cirka 300 hästkrafter är det som kommer. Snabbladdning blir intressant att se vad det hamnar på. ID4 har ju 135 kW – men plattformen kan ju mer än så.

 

Maserati Grecale Folgore / Granturismo Folgore Foto: Maserati

Maserati Grecale Folgore / Granturismo Folgore

Italienarna har dubbelintroduktion nästa år då både Grecale och Granturismo kommer i Folgore-tappning. Folgore betyder ”blixt” på italienska och framöver ska alla elbilar få det tillägget.

Prestandamässigt har Grecale, som är en suv, över 500 hästkrafter och ett batteri på 105 kWh. Exakt vad det senare kan ge för räckvidd återstår att se – Maserati nöjer sig med att säga att det kommer vara bland det bästa i segmentet.

Granturismo har länge varit en framgångsrik GT-modell för märket och att den nu kommer som elbil är naturligt. Prestandan som angetts är accelerationskapacitet 0-100 km/h på 2,7 sekunder och en topphastighet på över 320 km/h – siffror som man på Maserati anser är passande för en bil som har treudden i nosen.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt