Till Arlanda på räls

1999-12-02 16:27  
Sjutton minuter tar resan från Stockholm Central till Arlanda. Först går det långsamt, bara i 160 km/h, men efter signalen "Helenelund 369" axar tåget upp till dryga 200 knyck.

Med på en av premiärturerna var förutom Ny Tekniks utsände fem doktorander i tågteknik från KTH. Med rosor på kinderna och skenor i blick inspekterade de sakkunnigt det nya tåget från GEC-Alsthom. Stolsutrymmet mättes, vibrationer, ljudnivå, färgsättning och komfort utvärderades. Kommentarerna var på det hela taget positiva. Bra, men det kunde naturligtvis varit ännu bättre.

Bullret ansågs normalt för ett modernt tåg, även om det var lite högre än i X2000. Vibrationerna över boggierna fick också godkänt. Men varför sticker handtagen ut i dörröppningarna och gör dem 15 centimeter trängre än nödvändigt? Det minskar flödet, gör att det tar längre tid för passagerarna att gå på och av.

Och är inte stolarnas ryggstöd onödigt tjocka? Kunde man minska deras tjocklek med 10 cm skulle antingen komforten öka eller tågen kunna bli 10 procent kortare med bibehållet benutrymme. Detta skulle betyda antingen högre komfort eller lägre kostnader, dvs biljettpris.

För här handlar det om pris i förhållande till komfort. 120 kronor enkel kostar tågresan. Dubbelt så mycket som med flygbuss, men tåget går på halva tiden. Varje kvart går tågen, var femte minut går bussarna. Kommer resenärerna att välja att åka tåg eller buss?

Ute på Arlanda finns två underjordiska stationer för Arlandaexpressen, en vid terminal 2 och en vid terminal 5. Mitt emellan dessa, fast i en egen tunnel, byggs en station för fjärrtågen. Tåg från Dalarna och Norrland ska kunna släppa av passagerare som ska flyga vidare. Och tåg från Linköping ska kanske också gå hela vägen hit.

Men gratis blir det inte. För varje fjärrtågspassagerare som går av vid Arlanda kommer SJ att debiteras ungefär femtio kronor av Arlanda Express. För det är de som äger stationen, spåren och tunnlarna.

Kaianders Sempler

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt