Svart hål förvirrar forskare: Borde inte finnas

2019-11-28 07:13
Fotot tillhandahålls av Event Horizon Telescope, och visar den första bilden på en svart hål. Foto: Xinhua

Astronomer har upptäckt ett svart hål i vår galax, Vintergatan, av en storlek som utmanar modellerna för hur stjärnor utvecklas, enligt en forskningsartikel i Nature.

Det svarta hålet LB-1 befinner sig 15 000 ljusår från jorden och har en massa som är 70 gånger större än solen. Enligt Liu Jifeng, professor vid Kinas nationella astronomiska observatorium, och den som lett forskningen, är det dubbelt så mycket som vad vetenskapen trodde var möjligt.

Allmänt anses två typer av svarta hål existera. Dels de mer vanliga med upp till 20 gånger mer massa än solen, dels de supermassiva som har miljoner eller till och med miljarder gånger mer massa och som brukar trona i centrum av galaxer.

Men LB-1 är alltså något däremellan.

Läs mer: Svart hål har hittats med ny metod

”Nu måste teoretikerna ta sig an utmaningen att förklara det här svarta hålet”, säger Liu Jifeng i ett uttalande.

Astronomerna är bara i början på att få grepp om överflödet av svarta hål och vilka mekanismer som skapar dem, påpekar fysikern David Reitze vid California institute of technology, som inte varit med om upptäckten av LB-1.

– Detta innebär att det här är en ny slags svart hål, bildat av andra fysiska mekanismer, säger han till AFP.