Ska hjulbultar smörjas eller ej?

2012-05-09 11:52  

Vissa bilmekaniker säger att hjulbultar inte får smörjas. Varför inte det?

Frågar man bilmekaniker säger de att hjulbultar inte ska smörjas. Varken gängorna eller kontaktytan mellan bult och hjul. Efter vad jag förstår är det viktigt i andra typer av skruvförband att gängorna har låg friktion, så att det mesta av momentet går åt till att hålla ihop delarna. Varför gäller inte det hjulbultar?

Hans Högberg, Kramfors

Svar:

När det gäller bakhjulen, där parkeringsbromsen sitter, anses det att smörjfett eller olja blir så tunnflytande av värmen som uppstår, att det kan följa gängorna in i handbromsen och lägga sig på bromsytan. Detsamma gäller ytan på bromsskivan. Får man olja där av misstag ska den tvättas bort med starka lösningsmedel.

Det finns teorier om att hjulbultar (muttrar) kan lossna om man smörjer gängorna. Därför anser många att man inte får smörja mer än den koniska ytan i fälgen, där den koniska bulten (muttern) trycker på.

Paradoxalt nog har jag också sett raka motsatsen. På 1970-talet jobbade jag i ett kommunalt bussgarage. Där kladdade däckbytarkillarna tectyl på hjulbultarna med två avsikter. Dels för att smörja gängorna (och möjligen stoppa lite rost?), dels för att tectylen skulle hålla kvar muttrarna på sin plats genom sin seghet när den stelnade. Där var det aldrig tal om något oljeskydd till bromsbanorna.

Det råder delade meningar om det här. Jag skulle gissa att de gånger  bultar eller muttrar har lossnat har de inte har varit ordentligt åtdragna. Det brukar sägas att man skall kontrolldra hjulbultar några dagar efter skiftet mellan vinter- och sommarhjul. Är man pedant använder man en momentnyckel. Har man en maskin, en så kallad ”mutterknack”, ska man använda en momentstång när man drar fast (en momentstång är en torsionsstav som sviktar vid ett visst vridmoment). Det finns också mer påkostade pneumatiska mutterknackmaskiner med inställbart vridmoment. Vridmomentvärden står i bilens instruktionsbok

Anders Koch

Svar:

Ett hjulförband är ju inte ett friktionsförband i vanlig mening, utan en typ av bultförband, där hela kraften överförs via bultarna till fälgen. Därför är det viktigt att man har friktion både mellan mutter/bult och fälg och mellan gängorna i pinnbulten och muttern. Orsaken till detta är att mutterns masströghetsmoment gör att den dras åt på ena sidan av bilen och dras loss på den andra sidan, om den totala friktionen blir för låg, vid accelerationer och inbromsningar. Man märker detta när man byter hjul efter en säsong. På den ena sidan sitter muttrarna som berget, på den andra sidan är de ofta lätta att få loss.

Om man har tillräcklig friktion mellan mutter och fälg och inuti gängorna minimeras denna verkan. Rådet är alltså att hålla gängorna rena och fina och möjligen renovera dem med kopparpasta, men absolut inte sätta fett i dem.

Rolf Sandberg, Umeå

Svar:

Det låter som en skröna. Om man drar hjulbultar med tillräckligt moment blir den statiska tryckkraften i gängorna så stor att ingen smörjfilm finns kvar i kontaktpunkterna.

Detta förutsätter att smörjmedlet är vanligt kullagerfett eller liknande och appliceras sparsamt, högst ett par mm3 per bult.

Däremot skär gängorna om de är helt osmorda och behöver bytas efter ett par hjulskiften. Gängor som skurit partiellt kan kännas fastdragna även om de inte trycker fälgen mot hjulnavet, vilket är farligt.

Peter Johansson

Svar:

De mekaniker du pratat med har mekaniskt fel, men möjligen arbetsinstruktionspolitiskt rätt.

Moment anges ibland av praktiska skäl som torrt åtdragningsmoment från fabrik, men bultar ska helst (precis som alla andra skruvförband) smörjas för att kunna uppnå ett förväntat moment/skruvförsträckning inom ett visst statistiskt spann.

Att man anger ett torrt moment kan vara för att undvika stämningar för olyckor orsakade av bromsbortfall. Om silikonfett från zink eller kopparpastan (smörjmedel) slungats till bromsytorna från alltför rikligt insmorda skruvar och flänsytor kan bromsförmågan bli nedsatt.

Anders Landström

Svar:

Det är säkrare att bultarna fastnar och sitter extra hårt än att de riskerar att skaka loss. I praktiken kan smuts mellan bromsskivan och hjulet få spänningen i bultarna att minska. Möjligtvis skulle överhettning av bromsarna även kunna få bultarna att värmekrypa, men då skall det vara riktigt varmt.

Per-Ola Idberg

Svar:

Frågan är fel ställd. Det gäller att ha låg friktion även för hjulbultar. Jag vill tillägga att det är viktigt att gängorna är rena och fria från grus.

Nils Thorell

Veckans nya fråga:

Vad kommer det sig att järnvägen och tunnelbanan kör vänstertrafik trots att vi gick över till högertrafik på vägarna 1967?

Bertil Johansson

Skicka in era svar och nya intrikata frågor till teknikfragan@nyteknik.se

Det är ni läsare som både frågar och svarar i Teknikfrågans spalter.

Kaianders Sempler

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer