Så krymper flygplanet i kylan

2013-09-26 08:44  

TEKNIKFRÅGAN. Flygplan klarar stora temperaturdifferenser utan att spricka. Ny Tekniks läsare förklarar hur.

Läsarfråga:

Hur varierar en Airbus A350:s längd när den står på marken i plus 50 grader och när den är i luften där tempen är minus 50? Och hur är dessa expansioner och kontraktioner möjliga?

Anders L, Kôttedala
 

Svar:

Ett flygplan är ingen stel kropp utan konstruerat för att vara flexibelt och segt. Detta gäller både för flygplan byggda i metallegeringar och för flygplan som till stor del är tillverkade i komposit, som exempelvis A350. Stela kroppar kan spricka plötsligt genom spröda brott, medan sega brott går att upptäcka och åtgärda i tid. Ett flygplan med cirka 70 meter har en längdskillnad på cirka 20 cm i intervallet 100 grader C, baserat på legeringarnas utvidgningskoefficient.

Den inbyggda flexibiliteten gör att stora mängder ”smack” (tätningsmedel) går åt för att hålla skarvarna täta i tryckkabin och vingtankar. Samt att man även för ”plastflygplan” måste genomföra regelbundna inspektioner för att leta sprickor och delamineringar.

Bertil Klofelt, Hässelby
 

Svar:

Krympningen på grund av låg temperatur på hög höjd motverkas delvis av luftens friktion mot flygplanskroppen samt av övertrycket inne i flygplanet.

Röde Baronen

Läs fler läsarsvar bland frågans kommentarer.


 

Har du själv någon intrikat fråga du funderar på? Maila till teknikfragan@nyteknik.se

Det är ni läsare som både frågar och svarar i Teknikfrågans spalter.

Charlotta von Schultz

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt