Premiär för snabbaste bilen

2015-09-25 14:36  
Bakom ratten på Bloodhound SSC som nu premiärvisas i Storbritannien ska stridspiloten Andy Green nå drömgränsen 1 000 mph (1 610 km/h). Foto: Bloodhound SSC

Bilen som ska slå gällande hastighetsrekord visas nu för allmänheten.

Om drygt ett år är det meningen att Bloodhound SSC ska slå nu gällande hastighetsrekord för bilar.

Bilen som tagit åtta år att utveckla är nu färdigbyggd till 95 procent och visas den här veckan upp för första gången för allmänheten, skriver projektet på sin webbplats.

I början av 2016 ska den testköras i farter upp till 320 km/h i Storbritannien och i oktober ska den fraktas till Sydafrika där förhoppningen är att slå nu gällande fartrekord på 1 227 km/h som sattes med Thrust SSC vilken blev första bilen genom ljudvallen.

Bakom ratten på den bilen satt stridpiloten Andy Green som även ska köra Bloodhound SSC.

Nu hoppas han kunna komma upp i 1 280 km/h och slå sitt egget världsrekord.

2017 ska bilen återvända till Sydafrika i ett försök att nå drömgränsen 1 000 mph (1 610 km/h).

Den drygt 13 meter långa bilen som väger 7,5 ton är utrustad med tre motorer. I början av de planerade rekordloppen kommer drivningen från en jetmotor av samma typ som finns i stridsplanet Eurofighter Typhoon. Efter ungefär 20 sekunder startar Andy Green en raketmotor från norska Nammo för vidare acceleration genom ljudvallen och den hägrande drömgränsen.

För att nå den krävs en dragkraft på 210 kN vilket The Bloodhound Project jämför med effekten 135 000 hästkrafter.

I bilen finns även en V8 formel 1-motor på 750 hästkrafter från Cosworth. Den motorns uppgift är att driva den pump som under 20 sekunder trycker in 963 kg väteperoxid i raketmotorn.

För de farter som ska uppnås finns inga gummidäck som håller. Därför är bilen utrustad med solida 95 kg tunga aluminiumhjul som kommer att snurra med 10 200 varv/minut.

Jan Melin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt