Populärteknik

H&M och Google syr dataklänning ihop

The Data Dress. Foto: Ivyrevel

Klädjätten och sökjätten samarbetar för att göra kläder som anpassar sig efter situationen. The Data Dress presenterades på Stockholms modevecka.

Publicerad Uppdaterad

H&M:s onlinemärke Ivyrevel och Google ligger bakom den uppkopplade klänningen The Data Dress, som anpassar sig efter bärarens aktiviteter. Klänningen hör ihop med kommande appen Coded Couture från Google. Tanken är att klänningens ägare aktiverar appen och ger den tillstånd att följa klänningens position. På så sätt lär sig plagget om sin bärares vanor.

Under tiden som en person bär klänningen fram växer olika, individuella mönster fram på plagget. I appen går det också att ställa in om klänningen ska visa upp sig i stilen Party, Gala eller Business.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här