Guide: Ska du välja PS5 eller Xbox Series X?

2020-09-17 11:40  

Korten är på bordet. Nu har både Microsoft och Sony avslöjat alla detaljer om nästa generations spelkonsoler Xbox Series X och Playstation 5. Ny Tekniks Peter Ottsjö har kartlagt vad de har gemensamt – och vad som skiljer dem åt.

Premiär

Playstation 5/Playstation 5 Digital Edition:19/11

Xbox Series X/Xbox Series S: 10/11.

Vinnare: Oavgjort. En vecka hit eller dit kommer att inte fälla något avgörande för vilken konsol du väljer att köpa.

Pris

PS5: 499 euro. PS5DE: 399 euro. Series X: 5695 kr. Series S: 3595 kr.

Kommentar: Vi väntar på besked om svenskt pris, men räkna med att PS5 kommer att kosta ungefär samma som Series X i Sverige. PS5 Digital Edition blir dock dyrare än Series S, och lär landa på omkring 4500 kronor. Samtidigt är PS5 och PS5DE identiska så när som på blurayläsaren. Series X och S har vissa betydande prestandaskillnader.

Det man kan konstatera är att priserna trots allt är lägre än många befarat.

Vinnare: Oavgjort.

Närbild på Playstation 5. Foto: Sony.

Prestanda

PS5/PS5DE: Processor: 8 kärnor, Zen 2, 3,5 GHz (variabel frekvens). Grafikprocessor: 10,28 teraflops, 36 beräkningsenheter på 2,23 GHz (variabel frekvens). Specialbyggd RDNA 2-grafikprocessor. Minne: 16 GB GDDR6/256-bit. Minnesbandbredd: 448GB/s. Intern lagring: Specialbyggd SSD, 825 GB. Extern lagring: NVMe-SSD-port. Optisk läsare: 4K UHD bluray (gäller förstås ej PS5DE). Prestandamålsättning: 4K med 60 FPS, upp till 120 FPS.

Läs mer: Här är allt vi vet om Playstation 5

Series X: Processor: 8 kärnor, 3,8 GHz (eller 3,66 GHz med hypertrådteknik, så kallad SMT) Specialbyggd version av Zen 2 från AMD. Grafikprocessor: 12,28 teraflops, 52 beräkningsenheter (CU) på 1,825 GHz. Specialbyggd RDNA 2-grafikprocessor. Upplösning (krets): 7nm enhanced. Minne: 16 GB GDDR6 med 320mb buss. Minnesbandbredd: 10GB vid 560 GB/s, 6GB vid 336 GB/s. Intern lagring: 1 TB specialbyggd NVME SSD. Extern lagring: 1 TB expansionskort (matchar den interna lagringen exakt). Optisk läsare: 4K UHD bluray. Prestandamålsättning: 4K med 60 FPS, upp till 120 FPS.

 

Series S: Har ett par väsentliga skillnader jämfört med Series X. Grafikprocessorn pressar endast fram 2,4 teraflops och arbetsminnet är begränsat till 10 GB. Därför är också prestandamålsättningen lägre: 1440p med 60 fps, upp till 120 FPS. Lagringen på en halv terabyte är också i futtigaste laget. Räkna med en extra kostnad för extern lagring.

Läs mer: Här är allt vi vet om Xbox Series X och S

Kommentar: Att Microsofts kommande konsol har 12,28 teraflops, jämfört med 10,28 teraflops för Playstation 5, indikerar i och för sig att Xbox Series X är mer kraftfull. Frågan är hur relevant den jämförelsen är. På ett sätt är den rimlig eftersom uppsättningen komponenter i de båda konsolerna i många fall har samma ursprung. Men Microsoft och Sony använder komponenterna på olika sätt.

Xbox Series X har låst klockfrekvenserna för cpu (3,8 GHz, eller 3,66 GHz med hypertrådteknik, så kallad SMT) och gpu (52 beräkningsenheter på 1,825 GHz).

Sony å sin sida använder variabla frekvenser. PS5 kan komma upp i 3,5 GHz (cpu) och 2,23 GHz för 36 beräkningsenheter (gpu) - men det finns också ett svängrum att ställa frekvenserna efter vilken arbetsbörda ett spel kräver.

– Istället för att kolla på den faktiska temperaturen på kiselkretsen så kollar vi på vilken typ av aktivitet gpu och cpu utför och sätter frekvenserna baserat på det. Det gör allt förutsägbart och möjligt att upprepa. Dessutom använder vi AMD:s Smartshift-teknik och skickar all oanvänd kraft från cpu:n till gpu:n så att den kan pressa fram några fler pixlar, har Sonys Mark Cerny berättat.

Som du ser av siffrorna ovan tycks Sony ha offrat ett antal teraflops i utbyte mot en högre klockfrekvens för gpu:n. Mark Cerny tycker inte att man ska stirra sig blind på teraflops:

– Det finns många andra enheter (när man bedömer en gpu:s prestanda, reds anm). De enheterna körs snabbare när gpu-frekvenserna är högre. Med 33 procent högre frekvens så körs rasterisering 33 procent snabbare, att processa kommandobufferten går mycket snabbare, L1- och L2-cacherna har mycket högre bandbredd och så vidare. Den enda nackdelen är att bandbredden är 33 procent längre bort när det kommer till cykler, men det stora antalet fördelar väger upp det med råge.

Eller, som hårdvarunestorn Richard Leadbetter på Eurogamer, konstaterar i en analys: ”Sonys pitch kan egentligen kokas ner till detta: en mindre gpu kan vara mer vig, mer agil. Deras tolkning är att grafikkärnan i PS5 borde kunna ge mer prestanda än vad man normalt skulle vänta sig av ett TFLOPS-nummer som inte rymmer hela sanningen om vilken kapabilitet en gpu har”.

Vinnare: Dött lopp.

Formfaktor

Mått: PS5: 390mm (höjd) x 104mm (bredd) x 260mm (djup). PS5DE: 390mm x 92mm x 260mm. Series X: 151mm (bredd) x 151mm (djup) x 301mm (höjd). Series S: 275mm x 65mm x 151mm.

Vikt: PS5: 4,5 kilo. PS5DE: 3.9 kilo. Series X: 4,4 kilo. Series S: 1,9 kilo.

Kommentar: Med undantag för Series S är det här rejäla pjäser. Dagens konsoler, som ändå är rätt stora de också, ser fjuttiga ut i jämförelse. Designen på Playstation 5 är förstås en vattendelare. Den lyckas både se ut som något futuristiskt och som en router inklämd mellan två vita A4. Den är gräslig. En gammal man som jag föredrar den diskreta Series X-designen, även om den också kommer att ta alldeles för mycket plats under tv:n. Series S? Ja, den är för dig som alltid velat ha en konsol som ser ut som en högtalare.

Vinnare: Xbox Series X.

Foto: Microsoft

Spel

Playstation 5 får följande spel på premiärdagen: Astro's Playroom (förinstallerat på PS5), Demon's Souls, Destruction Allstars, Spider-Man: Miles Morales och Sackboy: A Big Adventure. Spel som är på gång, i urval: God of War: Ragnarok, Final Fantasy XVI, Deathloop, Horizon Forbidden West, Oddworld: Soulstorm, Little Devil Inside, Resident Evil Village, Gran Turismo 7.

Xbox Series X/S får följande spel på premiärdagen: Inga. Åtminstone inte några från Microsofts egna studior. Den stora titeln var ju tänkt att bli Halo Infinite men det spelet har försenats. Man kan förstås räkna in titlar från externa studior, som Assassin's Creed Valhalla eller Dirt 5, men de är inte exklusiva till Series X/S. Spel som är på gång, i urval: Halo Infinite, Flight Simulator X, State of Decay 3, Fable, Forza Motorsport, Everwild, Avowed, As Dusk Falls, Psychonauts 2, Senua's Saga: Hellblade 2, Bleeding Edge, Project Mara.

Kommentar: Det vore enkelt att utan betänketid utse Playstation 5 till vinnare. PS4 har trots allt ett spelbibliotek som Xbox One inte på långa vägar kan matcha. Samtidigt har Microsoft de senaste åren gjort en rad intressanta förvärv och om man tittar på de kommande årens utgivning är kampen mycket jämnare än man spontant kan tro. I slutändan hänger det förstås på vilka spelserier du gillar: God of War, Gran Turismo och Horizon? Då är det PS5 som gäller. Eller Series X/S om du föredrar Halo, Fable och Forza Motorsport.

Vinnare: En liten fördel för Playstation 5 ändå.

Master Chief i Halo Infinite Foto: Microsoft

Ekosystem

Xbox Series X/S: Bakåtkompatibel med många spel, hela vägen tillbaka till första Xbox-enheten som fick premiär för nästan 20 år sedan. Har ett starkt community med nättjänsten Xbox Live. Har fått många prenumeranter – och fin kritik – för Xbox Game Pass där hundratals titlar kan laddas ned mot en månadskostnad. Där ingår numera också spel som användaren kan streama till en Android-enhet.

Playstation 5: Bakåtkompatibel med Playstation 4-spel. Med Playstation Plus får användaren ladda hem tre, fyra äldre titlar varje månad. En nyhet är Playstation Plus Collection där ett stort antal PS4-titlar kan laddas ned. Det är oklart om detta innebär en högre månadskostnad än i dag. Sony har också streamingtjänsten Playstation Now.

Kommentar: Microsoft tycks ha blicken fäst mot horisonten. Mot en värld där vi spelar mer än någonsin, utan att så noga hålla reda på vilken enhet som ritar upp spelet. Företaget tycks tvärtemot tidigare inte släppa Xbox Series X/S som en prestigeprodukt, utan som ett alternativ för den som föredrar konsolspel framför pc. Men de flesta av Microsofts spel kommer till både Xbox och pc. Deras satsning på streaming är ambitiös och fungerar för det mesta riktigt bra.

Sony känns än så länge lite mer traditionstyngda och lägger allt krut på att övertyga folk om att Playstation 5 är den konsol som kan leverera de största och bästa spelen. Men företaget visar samtidigt små tecken på att också de förstår vart utvecklingen är på väg.

Vinnare: Xbox Series X.

... några saker till att hålla i åtanke

* För allt prat om Xbox Series X och Playstation 5 är det förstås klokt att inte glömma bort Nintendo Switch. Det är kanske världens mest populära konsol just nu. Håll dock i minnet att Nintendo sägs släppa en uppgraderad Switch-modell nästa år.

Nintendo Switch saknar många av de senaste grafiktunga titlarna, men tar igen det med råge med sitt exempellösa utbud av egenutvecklade spel (Super Mario, Zelda, Splatoon, Pokémon och så vidare) och ett enormt bibliotek av briljanta indiespel. Dessutom kan du använda den både som stationär konsol framför tv:n eller som en bärbar enhet. Nintendo Switch är också den lämpligaste konsolen för yngre barn.

* Microsoft har länge gjort de bästa handkontrollerna, men Dualshock till PS5 verkar riktigt intressant. Sony har frångått vibrationstekniken man hade med Dualshock och ersatt den med haptisk feedback. Syftet är att spelaren ska få mer detaljerade vibrationer. En annan grej är att triggerknapparna R2 och L2 är adaptiva. Du kommer alltså känna motstånd när du använder dem, beroende på vad du gör i spelet. PS5-spelaren kommer inte att behöva köpa en extern mikrofon för att prata med sina medspelare. Istället har Sony byggt in en mikrofon i kontrollen.

* Tänk på att budgetera för extra lagring. Även en hårddisk på 1 terabyte fylls snabbt av dagens storspel.

* De nya konsolerna kan förstås göra saker som de äldre inte klarar. De har modern lagring som kan ge lägre laddningstider, raytracingteknik och en del spel kan ritas upp i 120 fps.

* Sony kan mycket väl komma att lansera ett nytt vr-headset till PS5. Deras satsning på vr har gått helt okej än så länge.

Peter Ottsjö

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer