Populärteknik

Framtidens buss 1953

Några av Spårvägsmuseets vänner framför sin nyrenoverade Metropol, en licensbyggd amerikanare från 1950-talet. Tre finns i dag bevarade i Sverige. Foto: Kaianders Sempler

Den var sin tids modernaste buss, med styrservo, automatlåda och dörrautomatik. Finesser och hjälpmedel som var nödvändiga om den skulle kunna betjänas av enbart föraren.

Publicerad

Det regnar. Männen i bussen har bistra men beslutsamma ansikten. Det känns som om vi är på väg mot en hemlig operation bakom fiendernas linjer någonstans i Flandern under andra världskriget, men vi ska faktiskt bara till Svensk Bilprovning i Högdalen.

Vårt uppdag: att nybesiktiga Metropolbussen från 1953 som renoverats av Spårvägsmuseets vänner.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här