Forskare: Så dör universum

2015-08-11 07:00
Upptäckten att en galax dör inifrån och ut kan öka förståelsen för universums uppbyggnad. Foto: TT

Universum är på väg att dö. Tiden dit är mycket lång men slutet är oundvikligt.

Nu har forskare gjort en exakt beräkning av processen. Den visar att mängden energi som produceras i världsalltet har halverats de två senaste årmiljarderna.

Det har spekulerats relativt länge om universums framtid, och det har varit känt sedan slutet av 1990-talet att det sakta bleknar.

Men den nya studien, som presenteras i tidskriften Monthly Notices of the Royal Astronomical Society och vid Internationella astronomiska unionens pågående generalförsamling i Honolulu, Hawaii, ger en mycket mer precis bild än tidigare.

Forskarna har använt sig av flera av de mest kraftfulla teleskopen på jorden samt tre teleskop som ligger i omloppsbana ute i rymden.

De har med dessa studerat över 200 000 galaxer och mätt den energi som produceras i deras närhet.

– Man har jämfört mängden ljus i alla våglängder, och då har det varit möjligt att se att universum är mörkare än vad det var förr, säger Robert Cumming, astronom vid Onsala rymdobservatorium.

Ljusmängden eller energin antas ha varit som störst för cirka tio miljarder år sedan, då universum bara var drygt tre miljarder år gammalt. Vid den tidpunkten bildades fler stjärnor i galaxerna än vad som gjorts vare sig förr eller senare. Sedan dess har energiproduktionen successivt avtagit och galaxerna bleknat.

– Man kan väl säga att universum vid det här laget har blivit lite medelålders, säger Cumming.

Det innebär att universum med tiden blir allt mörkare och kallare, en plats där alla stjärnor successivt slocknar. Forskarna bakom studien talar en långsam död, att universum närmar sig en ”evig slummer”. Cumming är dock tveksam till sådana uttryck.

– Jag skulle nöja mig med att säga att universum långsamt bleknar, säger han.

Hur lång tid som är kvar till dess att allting blir svart är det ingen som vet. Det enda som är säkert att tiden dit är lång, många miljarder år. Innan dess har med största sannolikhet både solen och jorden ändat sina livsbanor.

Gilla Ny Teknik på Facebook