Populärteknik

Forskare: Därför är Pluto en planet, trots allt

Ända sedan Pluto nedgraderades till dvärgplanet har debatten gått varm. Nu framför forskare nya bevis för att himlakroppen ändå bör räknas som vår nionde planet.

Publicerad

Från år 1930 då Pluto upptäcktes till år 2006 var det vedertaget att detta var den nionde planeten sett från vår sol. Men förbundet International Astronomical Unions formaliserade definition av vad en planet är gjorde att Pluto tappade sin status. I dag räknas den som en dvärgplanet.

Forskarvärlden har dock inte låtit det stanna där, utan har fortsatt debattera vad Pluto egentligen är för något.

Nu sällar sig forskaren Philip Metzer vid University of Central Florida till dem som menar att International Astronomical Union har fått allt om bakfoten, berättar Cnet.

Enligt förbundets definition av en planet klarar Pluto två av tre kriterier. Det är en himlakropp som rör sig i en omloppsbana runt en stjärna samt är nästan sfärisk på grund av sin egen gravitation. Vad Pluto inte klarar är kravet på att dominera sin omgivning, eftersom den är del av Kuiperbältet fyllt av liknande himlakroppar. Det sista argument har dock inte något stöd i forskningslitteraturen, enligt Philip Metzer vars studie har publicerats i den vetenskapliga tidskriften Icarus. När han har gått igenom denna hittar han bara ett exempel på där detta kriterium har varit relevant i definitionen av en planet, från år 1802.

Philip Metzer tycker att International Astronomical Unions definition är slarvig och kallar Pluto för "den näst mest komplexa, intressanta planeten i vårt solsystem". Han vill att himlakroppar ska definieras som planeter baserat på storlek och att deras gravitation gör dem sfäriska.

Förra året föreslog Nasas New Horizon-team också en ny definition av planetbegreppet, vilket skulle omdefiniera Pluto, liksom flera andra himlakroppar, till planet.

Lars Lindberg Christensen, presschef för International Astronomical Unions, säger till Cnet att han välkomnar debatten, men meddelar att det inte finns något förslag om att se över Plutos klassificering på nytt.