Därför stoppas Microsoft och Google av Apple

2020-08-10 09:56  
Apples vd Tim Cook. Foto: TT

Nu bekräftar Apple att molnbaserade speltjänsterna Microsoft Xcloud och Google Stadia bryter mot App Stores riktlinjer.

Det var tidigare inte helt klarlagt varför Googles molnbaserade tjänst för spelstreaming, Stadia, inte kom ut på på Apple-enheter. Men allt har pekat mot att även Microsofts tjänst med vidhängande spelbibliotek, hänvisad till som ”spelens Netflix”, skulle gå samma väg till mötes.

Xcloud ska lanseras till Android den 15 september, men nyligen avbröt Microsoft Ios-testerna av appen. Och nu bekräftar Apple att de två molnbaserade speltjänsterna inte kommer att fungera med företagets operativsystem.

Skälet? Xcloud och Stadia anses bryta mot App Stores strikta riktlinjer.

Läs mer: Test: Med 5g fungerar Xbox i molnet

– App Store skapades för att utgöra en säker och pålitlig plats där kunder kunde upptäcka och ladda ner appar, samt en utmärkt affärsmöjlighet för alla utvecklare. Innan de hamnar i vår butik så granskas alla appar mot samma uppsättning av riktlinjer som är avsedda för att skydda kunderna och erbjuda utvecklarna en jämn och rättvis spelplan, säger en Apple-representant till Business Insider.

Problemet för Microsoft ligger i att de inte lämnar in varje enskilt spel till Apple för deras granskningsprocess, och därför blockas appen. I ett uttalande till The Verge beklagar sig Microsoft över att de inte har lyckats finns en utväg – och bolaget klandrar helt och fullt Apple för misslyckandet, som de anser konstant ger spelappar en strängare bedömning jämfört med andra appar.

Läs mer: Nu öppnar Microsoft sin spelstreaming för alla

Stadia har stött på liknande problem och får nöja sig med att finnas på Android-telefoner och läsplattor. Precis som Xcloud lagrar Stadia-användaren inte spelet på sin enhet, utan det ligger i molnet. Men Apple sägs inte bara frukta ovetskapen om spelens innehåll, utan det handlar även om att jätten inte ser hur intäktsströmmar från tjänsterna rör sig.

Kritiken mot Apple har varit hård de senaste dagarna. Så här skrev exempelvis studion Epics vd, Tim Sweeney, på Twitter:

– Om man ska tolka principen de åberopar bokstavligt så utesluter den alla ekosystem av plattformar med användarskapat innehåll. Inte bara Xcloud, Stadia och Geforce Now, utan också Fortnite, Minecraft och Roblox.

Peter Ottsjö

John Edgren

Mer om: Microsoft Apple

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer