Opinion

”Viktiga material går förlorade på bilskroten”

Conrad Luttropp, Maskinkonstruktion, KTH
Bilskrotningen har inte följt med i utvecklingen. Viktiga material i nya bilar slösas bort, skriver debattören. Foto: Marcus Ericsson / TT

DEBATT. Dagens bilar släpper ut allt mindre koldioxid men innehåller alltmer avancerade material. Miljöbelastningen har flyttat från vägarna in i gruvor och skrotningsanläggningar, skriver Conrad Luttropp, Maskinkonstruktion, KTH.

Bilskrotningen, ett system som infördes på 70-talet, har inte hängt med i utvecklingen. I dag sker först en miljöbehandling av skrotbilen där batteri, olja, bensin, med mera, tas omhand liksom användbara/säljbara delar. Sedan går bilen vidare till en kvarn där bilen mals ner.

Efter malningen separeras bilen. I ett första steg tas kablar, stoppning, klädsel och annat bort. I ett andra steg tas stålet bort med magneter. Resultatet blir en pyttipanna av olika material.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här