”Tvinga inte på laddstolpar gårdagens teknik”

2021-05-20 09:00  

Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribentens egna.

DEBATT. När laddinfrastrukturen i städerna byggs ut – bygg inte in föråldrad teknik med kortläsare. Det skriver Anders Bäck, Easypark.

Elbilar är otvivelaktigt framtiden. I Sverige kan vi redan i dag se hur en större och växande del av bilflottan drivs av el. Enligt statistik från Bil Sweden var 37 procent av alla nyregistrerade bilar i mars 2021 hybrider eller helelektriska, jämfört med 28 procent 2020.

I Norge stod de för hela 54 procent av den totala nybilsförsäljningen under 2020. Det är en fantastisk utveckling mot en mer hållbar framtid, där biltillverkare, det offentliga och privata aktörer i omkringliggande sektorer alla spelar en nyckelroll.

Läs replik på denna debattartikel: ”Kortläsare på laddstolpar skulle ge elbilister en trygghet de saknar i dag”

Den här stora omställningen innebär samtidigt nya utmaningar. Medan bilförare utanför storstadsområden ofta har tillgång till egna möjligheter att ladda sin elbil, har boende och besökare i våra städer en daglig utmaning att hitta laddplatser.

Det är bara att visualisera hur en vanlig gata ser ut i Stockholms innerstad. Väldigt få parkeringsplatser har laddmöjligheter, medan allt fler bilar som står där behöver laddas. I framtiden blir den publika laddinfrastrukturen alltså en förutsättning för ett hållbart stadsliv.

Detta är det förstås inte bara vi som har noterat. Även politiken har visat intresse, och energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman har varit en drivande kraft i frågan. Han har uttryckt en målsättning om att göra det enklare för den som kör elbil att betala för sin laddning – något även vi ser som en självklarhet.

I diskussionen har det även vädrats ett antal tekniska förslag för hur detta ska gå till i praktiken. Ett är att laddstolpar ska förses med kortläsare. En idé med god intention, men som riskerar föra utvecklingen i fel riktning.

Framtidens betalningar är digitala, och i detta spelar redan mobilen en viktig roll. Flera av världens största techbolag har investerat tungt i att göra den digitala plånboken till verklighet. Även svenska pionjärer baserade på samma insikt, som Klarna och Swish, har blivit internationella succéer som bidragit till att sätta Sverige på kartan som ett föregångsland.

Inom parkering är trenden uppenbar, där kortläsande och stationära parkeringsautomater byts ut mot flexibla appar. Det är denna morgondagens värld vi behöver ha i åtanke vid nya investeringar.

Låser man infrastrukturen till en viss teknik eller alltför snäva ramar riskeras innovationstakten. När aktörer i stället kan samarbeta fritt kring teknik skapas bryggor. Öppenhet bidrar också till konkurrens, en förutsättning om man strävar efter en situation där aktörer tvingas utveckla sin produkt inom både användarvänlighet och funktionalitet.

Vidare främjar teknikneutralitet en snabbare utrullning av den elektriska infrastrukturen. Expansionen av laddstationer måste ske i samma takt som tillväxten av elbilar – om det blir alltför svårt att hitta laddmöjligheter kommer elbilar inte bli det attraktiva alternativ till fossildrivna bilar, vilket krävs för en snabb och hållbar omställning.

Genom digital eller mobil betalning kan vi fokusera på det viktiga: istället för att bygga stationära kortterminaler i anslutning till alla laddstationer, vilket innebär både ökad kostnad och komplexitet, så kan fokus ligga på att utöka antalet stationer. Mobila tjänster erbjuder alltså kommersiell och praktisk möjlighet att expandera till fler områden fortare. Därtill adderar mobila tjänster andra mervärden för användaren – man kan hitta laddstationer, se laddningsstatus och följa sin historik över tidigare laddningar.

Uppfinn inte hjulet igen, och utgå inte från gårdagens teknik – lösningarna för enkel, trygg och effektiv elbilsladdning finns redan i dag.

 

Anders Bäck, Sverigechef Easypark

 

Mer om: Debatt Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt