Opinion

”Snabb elektrifiering är avgörande för klimatmålen”

Foto: Fores, Fredrik Varfjell
Mattias Goldmann, vd Fores

REPLIK. Den som byter till elbil bidrar till en kraftigt minskad klimatpåverkan, renare innerstadsluft och minskat beroende av rysk olja. Men elbilen löser inte alla problem. Fem vägval avgör hur grön elbilen egentligen blir, skriver Mattias Goldmann, vd för tankesmedjan Fores.

En elbil ger inte nollutsläpp, är inte klimatneutral och är inte i sig bra för miljön, naturen eller klimatet – mot sådana överdrifter är det viktigt att reagera och så långt har LTH-professor Öivind Andersson rätt i sin debattartikel i Ny Teknik den 11 juli.

Jag har också själv genom åren anmält flera tillverkare, importörer och bilhandlare för denna typ av överdrivna påståenden. Men det är viktigt att inte överdriva kritiken, utan inse att rätt utformad är eldrivna transporter absolut en självklar del av framtidens hållbara transportsystem. Mellan Anderssons kritik och entusiasternas skönmålande finns utrymme för fem vägval som avgör hur grön elbilen blir:

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här