Opinion

”Slopa flygskatten – satsa på biobränsle”

Att resa minskar avståndet mellan människor och kulturer, och i fattiga länder är turismen en avgörande intäktskälla. Därför behöver flyget bli fossilfritt, anser Didrik von Seth, generalsekreterare i resebranschföreningen SRF.
Didrik von Seth, generalsekreterare i resebranschföreningen SRF. Foto: UGGLA

DEBATT. Flygskatten är ineffektiv för att minska flygets klimatpåverkan. Målet måste vara att så snart som möjligt göra flyget fossilfritt. Därför vill vi se en reduktionsplikt för bioflygbränsle och differentierade start- och landningsavgifter, skriver Didrik von Seth, SRF.

För två år sedan införde Sverige flygskatten. Nu föreslår regeringens Rut-utredning att flygskatten ska höjas för att finansiera en höjning av rutavdraget.

Flygskatten var feltänkt från början och är det fortfarande. Den skapar inte incitament för flygbolag att minska sina utsläpp. Skatten är samma oavsett om planet tankas med bioflygbränsle, oavsett hur lite bränsle planet drar och oavsett hur hög beläggning det är i planet. Därför bör skatten inte höjas utan avskaffas.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här