Opinion

”Laddhybrider måste gå på förnybart bränsle”

DEBATT. Etanol är ett utmärkt motorbränsle med låga utsläpp. Om fler bilar körs på etanol kan det minska utsläppen med flera hundra tusen ton koldioxid om året, skriver Gustav Melin och Alarik Sandrup, Svebio.

Nästan ingenting har gjorts för att minska de fossila koldioxidutsläppen från bensinbilar.

Sverige har ännu inte infört E10, det vill säga inblandning av 10 procent etanol i bensinen, något som nu är standard i en rad europeiska länder och i USA sedan decennier. Genom bonus/malus ger vi generöst stöd till ofta tunga hybridbilar som miljöbilar, trots att de stor del av körtiden går på bensin.

De här bilarna borde självklart köras på förnybart bränsle för att kvalificera för bonus. Vi har 2,7 miljoner bensinbilar på våra vägar som med en enkel justering på en verkstad kan konverteras för att gå på E85.

Det är svårt att förstå varför våra politiker inte agerar när det gäller klimatutsläppen från bensin. Det är också svårt att förstå varför det inte finns någon debatt eller opinionsbildning om detta.

Etanol är ett fantastiskt bra drivmedel när motorn är anpassad till bränslet. Det finns nu lång erfarenhet av etanol och E85 som drivmedel i sammanlagt 60 miljoner fordon och dess goda prestanda bevisas inte minst av att drivmedlet varit vanligt för racerbilar. Här finns lågt hängande klimatfrukter att plocka.

Sverige är ett av få länder som har ett heltäckande distributionsnät för etanolbränsle, E85. Nu måste politiken för bensinbilarna skärpas. Det kan minska utsläppen med flera hundra tusen ton koldioxid om året inom närtid. Ingen annan klimatpolitisk åtgärd ger så snabbt resultat.

Vi föreslår:

Krav på att hybrider måste kunna köras på förnybart drivmedel för att få stöd inom bonus/malus. Hybriderna ska vara optimerade för körning på E85 eller biodiesel, när de inte går på el.

Krav på att hybriden tankas med förnybart bränsle. Om vi klarar att administrera rot- och rutavdrag och reseavdrag i självdeklarationen kan vi också klara att ge bonus bara till de bilar som tankas med miljövänligt bränsle. Systemet kan också tillämpas för dem som kan köra vanliga bilar på E85 eller HVO100.

Ett konverteringsbidrag på 10 000 kronor till alla som bygger om sin bensinbil så att den kan köras på E85.

Höjd kvot för bensinmarknaden inom reduktionsplikten som garanterar att standardbensinen blir E10 inom en nära framtid.

Etanol är ett utmärkt motorbränsle med låga utsläpp. Etanol kan tillverkas av många olika bioråvaror. Det finns gott om etanol på världsmarknaden till konkurrenskraftiga priser, och den svenska produktionen kan lätt ökas.

Gustav Melin

vd i Svebio, Svenska Bioenergiföreningen

Alarik Sandrup

näringspolitisk chef Lantmännen, ordförande i Svebio