Opinion

”Laddhybrider måste gå på förnybart bränsle”

DEBATT. Etanol är ett utmärkt motorbränsle med låga utsläpp. Om fler bilar körs på etanol kan det minska utsläppen med flera hundra tusen ton koldioxid om året, skriver Gustav Melin och Alarik Sandrup, Svebio.

Nästan ingenting har gjorts för att minska de fossila koldioxidutsläppen från bensinbilar.

Sverige har ännu inte infört E10, det vill säga inblandning av 10 procent etanol i bensinen, något som nu är standard i en rad europeiska länder och i USA sedan decennier. Genom bonus/malus ger vi generöst stöd till ofta tunga hybridbilar som miljöbilar, trots att de stor del av körtiden går på bensin.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här