Opinion

”Corona förändrar vårt järnvägsresande under lång tid”

Johan Warenlöv, expert inom järnväg, PA Consulting. Foto: Jonas Bilberg
Joacim Sundell, expert inom transport, PA Consulting. Foto: Jonas Bilberg

DEBATT. För att svenskarna ska välja miljövänliga transportalternativ som järnvägen krävs fortsatt förbättrad punktlighet, utveckling av digitala tjänster och ett ökat samarbete mellan branschens intressenter, skriver Johan Warenlöv och Joacim Sundell experter inom järnväg och transport på PA Consulting.

I debatten och i det offentliga samtalet figurerar järnvägen allt som oftast ur negativ synpunkt och det är sällan positiva rubriker publiceras. Förseningarna inom dagens järnväg i Sverige fördelar sig relativt jämt mellan problem med infrastruktur, fordon och yttre påverkan från människor som olovligen verkar i och omkring spåren.

Järnvägen har historiskt haft ett relativt lågt anseende hos allmänheten vilket troligtvis härstammar från de sista decennierna av 1900-talet då punktligheten inte nådde några stabila, höga nivåer. Men hur illa ställt är det med järnvägen i dag? Med över 90 procent punktlighet under 2019 är järnvägen faktiskt betydligt bättre än sitt rykte. Problemet är att det inte räcker. För Tyskland ligger punktligheten exempelvis på cirka 94 procent. Enligt Transportstyrelsen är också punktligheten, förutom trafiksäkerhet, det viktigaste för de svenska resenärerna.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här