Opinion

”Bråttom öka kunskapen om brinnande gas- och elfordon”

En SL-buss exploderade när den körde in i en balk vid Klaratunneln i centrala Stockholm. Foto: TT
Bo EricssonVd Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF.

DEBATT. Vi kräver att riskerna med gas- och elfordon utreds och att verkstäder, blåljuspersonal, polisen och räddningstjänsten har rätt instruktioner vid en olycka - innan någon dör, skriver Bo Ericsson, Sveriges Fordonsverkstäders Förening.

Teknikutvecklingen går fortare och fortare, antalet gasfordon och e-bilar kommer att öka och därmed ökar riskerna. Men hänger blåljuspersonal, verkstäder, bärgare och bildemonterare med i utvecklingen?

Bränder i gasfordon och e-bilar får allt oftare medial uppmärksamhet. Senast gällde det bussbranden i Stockholm. Denna gång var det yttre påverkan som är svårt att skydda sig mot, eftersom busschauffören tog en icke godkänd väg och körde in med gastanken i en höjdbegränsare.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här