Opinion

”Behåll flygskatten – använd pengarna till elflyg och bioflygbränsle”

Foto: Janerik Henriksson/TT
David Hild, vd Flygreenfund. Foto: Flygreenfund
Mattias Goldmann, medgrundare 2030-sekretariatet. Foto: 2030-sekretariatet

DEBATT. Den nya politiska majoritetens tre största partier har alla drivit att flygskatten framöver ska avvecklas. De bör tänka om och utnyttja läget att få en världsledande klimatomställning av flyget utan någon nettokostnad för statskassan, skriver Mattias Goldmann och David Hild.

Uppdaterad

Flygskatten infördes under stor turbulens den 1 april 2018. Den har sedan dess justerats flera gånger, både avseende belopp och indelning. I nuläget är flygskatten 64 kronor per passagerare för resor med slutdestination inom Europa samt Turkiet. För längre resor till utvalda destinationer som USA, Israel och Saudiarabien är den 265 kronor och för övriga länder 424 kronor. 

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här