Opinion

”Viktig testanläggning för biobränsle riskerar rivning utan ny finansiering”

LTU Green Fuels i Piteå skulle kunna bli viktig infrastruktur för inhemsk produktion av biodrivmedel, menar debattörerna. Foto: Luleå Tekniska Universitet
Birgitta Bergvall-Kåreborn, rektor för Luleå tekniska universitet. Foto: Tomas Bergman
Rikard Gebart, professor i energiteknik vid Luleå tekniska universitet.
Björn O. Nilsson, landshövding i Norrbottens län. Foto: Magnus Stenlin
Fredrik Granberg, projektledare i energiteknik vid Luleå tekniska universitet, platschef för LTU Green Fuels.
Gry Holmgren Hafskjold, vd för LTU Business.
Nils-Olov Lindfors, regionråd, Region Norrbotten. Foto: Anders Alm

DEBATT. Anläggningen LTU Green Fuels i Piteå skulle kunna användas för att tillverka och testa inhemskt biodrivmedel från skogsindustrins restprodukter. Men om inga nya pengar skjuts till riskerar hela anläggningen att rivas. Det menar sex debattörer, bland annat Birgitta Bergvall-Kåreborn som är rektor vid Luleå tekniska universitet.

90 procent av biodrivmedlen som används i Sverige i dag importeras, trots att vi har både råvara och teknik för egen tillverkning. En tillgänglig anläggning som kan spela stor roll i övergången till skogsbaserade bränslen är LTU Green Fuels i Piteå.

Anläggningen har kostat drygt 300 miljoner kronor att bygga upp men riskerar nu att rivas, mycket beroende på att industrin med nuvarande lagstiftning inte kan räkna hem kommersiell produktion av biodrivmedel från skogsrester.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här