Digitalisering
"Våra växellådor är hett eftertraktade"
Saabs expertis inom växellådor är hett eftertraktad inom flera branscher. Det säger Dennis Lundgren, vd för Saab-avknoppningen Vicura.
<p>Vid årsskiftet knoppade Saab Powertrain av sitt kunnande inom drivlinor och växellådssystem till det nya självständiga bolaget Vicura. 50 ingenjörer följde med och det statliga riskkapitalbolaget Fouriertransform investerade en okänd summa.</p> <p>Trots Saabs stora problem växer Vicura, berättar vd Dennis Lundgren, tidigare chef för transmission på både Saab och GM. Han räknar med att anställa ytterligare 15 ingenjörer innan året är slut och om två år ska arbetsstyrkan vara uppe i 130.</p> <p>- Vi hade planerat att jobba mer med Saab men räknar nu inte med några beställningar därifrån. Däremot har vi fått fler uppdrag än beräknat från andra kunder.</p> <p>Energi är en bransch som Dennis Lundgren hoppas mycket på.</p> <p>- Inom vindkraften är växellådorna främsta orsaken till haverier så där finns stor potential.</p> <p>Fartygsmotorer är ett annat växande område. Finska Wärtsilä använder till exempel Vicuras tjänster för kraftöverföringen till propellern.</p> <p>Lastbilstillverkarna Volvo och Scania finns också på kundlistan.</p> <p>- Nästan alla typer av maskiner innehåller någon typ av transmission. Vi har uppdrag som rör bygghissar och vi har till och med förbättrat en häcksax, säger Dennis Lungren.</p> <p>Vicura kan dra nytta av sin bakgrund inom bilbranschen. Trollhättan hade globalt ansvar inom GM för utveckling inom transmission och elektriska drivlinor.</p> <p>Kraven på korta utvecklingstider tvingade fram ett nytt arbetssätt där största delen av konstruktionsarbetet görs genom datorsimuleringar.</p> <p>- Vi har jobbat hårt med att få bort provserier och prototyper. Det gör att vi kan räkna på saker som andra branscher inte klarar, som att optimera oljeflödet i en växellåda, säger Dennis Lundgren.</p> <p>Elektrifiering av drivlinor är ett annat område där efterfrågan växer. På sikt ska Vicura öppna kontor både i Kina och i Indien, men än så länge växer företaget i Trollhättan.</p>