Trögt för statens digitala brevlåda

2015-09-11 05:00  

Det ekar fortfarande tomt i statens digitala brevlåda. Det visar siffror från Skatteverket. Men it-minister Mehmet Kaplan hoppas på en dominoeffekt när fler statliga myndigheter tvingas in i systemet fram till år 2017.

För Sveriges it-minister Mehmet Kaplan (MP) är det en hjärtefråga att myndigheternas meddelanden till folket ska skickas digitalt. Han har därför valt att arbeta vidare på sin företrädare Anna-Karin Hatts vision om Mina meddelanden. Tanken är att Mina meddelanden ska vara ett system där myndigheterna billigt och säkert kan skicka sin post digitalt till landets medborgare i en speciell brevlåda.

– Genom att gå över mer till digital post kan våra myndigheter bidra till stora miljövinster, samtidigt som vi sparar pengar till statskassan som kan användas till andra satsningar, skriver it-ministern i en e-postkommentar till Digital Teknik.

Men sedan lanseringen för tre år sedan har intresset från både myndigheter och användare varit minst sagt ljummet. Hittills har nio statliga myndigheter och två kommuner anslutit sig till systemet. De flesta skickar bara enskilda meddelandetyper via Mina meddelanden.

Det är Skatteverket som är ansvarigt för att genomdriva politikernas vision om digital kommunikation och det är också den myndighet som sköter driften av den digitala brevlådan. Enligt myndighetens egna siffror återstår mycket arbete för att ministern ska kunna känna sig nöjd.

– Man kanske börjar med ett mindre flöde för att känna att det är något som fungerar, säger Inger Greve som är informationsansvarig för Mina meddelanden på Skatteverket.

Flest typer av meddelanden skickar Skatteverket självt via systemet och enligt Inger Greve ska myndigheten ha möjlighet att skicka alla typer av meddelanden digitalt under nästa år. För att få fart på myndigheterna har it-ministern ställt krav på att alla myndigheter ska ha anslutit sig till systemet senast 2017.

Ett stort problem för den myndighet eller kommun som vill skicka meddelanden digitalt är att det hittills bara är 226 000 medborgare och 30 000 företag som anslutit sig till systemet. Tillsammans med det begränsade antalet typer av meddelanden som lagts in i systemet betyder det såklart att mängden meddelanden också blir begränsad.

Ett av de största utskicken hittills gick iväg i somras och gällde fastighetstaxeringen av småhus. Då skickades 103 000 brev, motsvarande ungefär 2,5 procent, av det totala utskicket.

Under första halvåret i år skickades cirka 650 000 meddelanden i systemet, vilket i snitt betyder mellan två och tre brev per mottagare. Skatteverket tror att den låga frekvensen av meddelanden gör att det är mindre intressant för människor att skaffa en digital brevlåda.

– Vi ligger lågt med marknadsföringen och fokuserar på att få in tillräckligt många flöden av meddelanden från myndigheter för att det ska bli intressant att skaffa en brevlåda, säger Inger Greve och kallar problemet ett klassiskt hönan-och-ägget-problem.

Hon sätter själv stort hopp till att CSN, som är på väg in i systemet under hösten, ska öka intresset.

– Det kommer att ge en helt ny mottagargrupp, säger Inger Greve.

Mehmet Kaplan hoppas att intresset ska vakna när fler myndigheter är med.

– Jag tror att det kan bli lite av en dominoeffekt. När fler statliga myndigheter ansluter sig blir det mer lockande för människor att ansluta sig. Då kommer förhoppningsvis också kommunerna att se att säker, digital post är relevant för dem, säger han.

Men frågan är om det räcker för att locka medborgarna att skaffa ytterligare ett system för att kommunicera. Både Mehmet Kaplan och Inger Greve har svårt att hitta några riktigt tunga argument för att vilja ta emot post från myndigheten digitalt. Argumenten handlar först och främst om att det blir möjligt att ta emot posten var som helst, att det är bra för miljön och sparar skattepengar.

Det här är Mina meddelanden

  • Mina meddelanden och Min myndighetspost lanserades 2012 och ska effektivisera kontakten mellan medborgare och myndigheter genom att meddelanden kan skickas digitalt.
  • Tanken är att privata företag ska driva digitala brevlådor som ansluts till statens system Mina meddelanden så att privatpersoner ska kunna ta emot digital post även från privata företag. Systemet för att ansluta privata brevlådeoperatörer har varit färdigt sedan i november 2013.
  • I dag finns Digimail från Bring och Kivra. För den som inte vill ha en låda hos en privat aktör har Skatteverket en låda som kallas Min myndighetspost som bara kan ta emot meddelanden från just myndigheter.

Gilla Ny Teknik på Facebook

Få senaste tekniknytt i ditt sociala nyhetsflöde!

Jonas Ryberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt