Digitalisering

Tre blockerar annonser i sitt mobilnät

Operatören Tre ska genomföra ett test med att blockera annonser i sitt brittiska mobilnät. Orsaken är att företaget anser att mobilannonserna är dåliga för kundens surfupplevelse.

Publicerad

Redan i februari berättade Tre att operatören tittade på möjligheter att låta kunderna styra över vilka annonser som visas i mobiltelefonen. Nu rapporterar BBC News att Tre planerar att genomföra ett storskaligt test i sitt brittiska nät. Under en dag mellan den 13 och 20 juni ska företagets kunder kunna välja att blockera 95 procent av alla annonser. Till de annonser som inte kommer att plockas bort hör de som dyker upp i Facebook och Twitterflöden.

Som orsak till försöket anger Tre att annonserna äter upp en stor del av kundernas surfpott, att vissa annonsörer utnyttjar kundernas personliga information och att många kunder upplever annonserna som påträngande och irrelevanta.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här