Digitalisering

Tekniken kan säljas på licens

Krisande Saab överväger att sälja sin dyrgrip, plattformen Phoenix, på licens till tillverkare utanför den egna ägargruppen.

Publicerad

<p>Det är Phoenix som är det verkligt stora värdet i Saab. Det är på den framtiden och de nya bilmodellerna ska byggas.</p> <p>Enligt Saabs teknikchef Mats Fägerhag är den egna Phoenix värd "många miljarder kronor". </p> <p>-?Det finns plattformar i bilbranschen som värderas till allt mellan 3 miljarder och 27 miljarder kronor, säger Martin Sköld, forskare som doktorerar på just plattformar på Handelshögskolan i Stockholm.</p> <p>Häromveckan fick Saab ett lån på 630 miljoner kronor från kinesiska Youngman. Som pant lämnade Saab en licens på sitt guldägg Phoenix. </p> <p>Det är första gången som Saab köpslår med sin nya arkitektur. Att sälja den som licens till andra tillverkare har inte funnits med i bolagets strategi tidigare.</p> <p>Men nu överväger Saab att göra just det.</p> <p>- Ja, vi får se nu när vi ser över affärsplanen vilka ändringar vi kommer att göra, säger Gunilla Gustavs, presstalesperson på Saab. </p> <p>Phoenix skulle alltså kunna licensieras ut till flera andra tillverkare. Störst intresse finns sannolikt hos bilbolag i Kina och Indien. Vilka intäkter det skulle kunna ge är svårt att uppskatta. Gunilla Gustavs anser inte att man kan använda 600-700 miljoner kronor per licens som en ungefärlig uppskattning. </p> <p>- Youngman kommer att bli delägare och en viktig utvecklingspartner för oss. Så det går inte att säga att vi skulle sälja licensen till någon annan för det beloppet, säger hon. </p> <p>Saab har jobbat med den nya arkitekturen i snart tre år. Det var i november 2008 som Mats Fägerhag fick uppdraget att börja skissa på en ny arkitektur till framtidens Saab-modeller. De nuvarande modellerna är alla baserade på GMs plattformar. </p>