Övriga nyheter

Tåg som skadar rälsen ska betala för slitaget

Nu kan tågmodeller som sliter på rälsen få betala mer. Se mer information i tabellen till höger. lllustration: Jonas Askergren
Modell för fördelning av banavgifter, källa KTH. (Klicka på bilden för en större version). Grafik: Jonas Askergren
Karin Svensson Smith. Foto: Drago Prvulovic / TT
Evert Andersson Foto: Jonas Askergren

Förslag är på väg som gör det dyrare att köra med de tåg som sliter mest på rälsen. Det drabbar bland annat operatörer som har dubbeldäckare, och tunga godståg.

Publicerad

Lena Erixon, nya gd:n på Trafikverket, sa i en intervju med Ny Teknik att tågoperatörerna ofta kör med gamla godståg, och att rälsen därmed påverkas – och kontaktledningar rivs ned. Hennes poäng var att även tågoperatörerna kan bidra för att minska banunderhållet.

Det stämmer att äldre lok som kör godsvagnar kan ha strömavtagare som river ned kontaktledningarna. Men när det gäller spårslitaget var hon lite för snabb.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här