Premium

Systemet ersätter piloternas fönster i Nasas överljudsplan

Fönster i cockpiten är omöjligt om X-59 ska kunna bryta ljudvallen med en minimal knall. Nasa testar därför ett nytt system som låter piloterna se omvärlden på ett oväntat sätt.

Publicerad

Till skillnad från Concorde verkar nästa generations överljudsflygplan levereras i en rad olika utföranden. Nasas X-59 har sällskap av utlovade modeller från ett antal privata bolag – och även Japans rymdmyndighet Jaxa har sjösatt ett överljudsprojekt tillsammans med några av landets industrijättar.  

Nasa och Lockheed Martin har dock hunnit lägga sex år på utvecklingen av X-59 Quiet Supersonic Technology (QueSST), och tanken är att testflygningar ska inledas över USA under 2024-2025. Under namnet "The Low-Boom Flight Demonstration" är förhoppningen att planets diskreta ljudbang ska få myndigheterna att ta bort förbudet mot att bryta ljudvallen över land. 

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här