Innovation

Sverige populär marknad för tekniktest

Svenska kunder anses vara kunniga och trendmedvetna när det gäller teknologi och design. Det gör att internationella företag gärna väljer att testa och lansera nya produkter på den svenska marknaden.

Publicerad

– Poängen med att ha en testmarknad är att man har tillgång till krävande och kunniga konsumenter. Det finns i Sverige, främst inom teknikområdet, men även inom mode och detaljhandel, säger Bengt-Åke Ljudén, chef för Invest division på Business Sweden.

En annan fördel med den svenska marknaden är att den med nio miljoner invånare är relativt begränsad. Det gör att det går att hålla nere kostnaderna för distribution och marknadsföring under en testperiod.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här