Innovation

Svenska spelet använder nya supergrafiken

Nvidias nya RTX-kort innebär ett stort språng för grafik i datorspel.

Publicerad Uppdaterad

Renderingstekniken strålföljning – oftare benämnt som raytracing – är en beräkningstung metod för att skapa fotorealistisk grafik. För bara något årtionde sedan krävdes det åtskilliga timmar på en serverfarm för att kunna pressa fram en enda bildruta. Tekniken har använts till animationer och specialeffekter i filmer.

Men att kunna göra datorspel med raytracing är något helt annat. Där måste grafiken ritas upp i realtid, helst i 60 bildrutor per sekund. Spelutvecklare har därför sett tekniken som något av en omöjlig utopi, åtminstone på kort sikt.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här