Premium
Svenska elbåten Candela kastar loss – i 30 knop
Det är bråda dagar hos de svenska elbåtspionjärerna Candela Speed Boats. De har 160 beställningar på sin första båtmodell, en 25 fots bärplansbåt i premiumklassen med 30 knops maxfart. Men i förlängningen siktar de på volymproduktion, för att konkurrera brett med vanliga fritidsbåtar.
Båten skär genom havsvikens vatten som vore det sockervadd, helt utan det stampande som man väntar sig av mindre båtar vid höga farter. Från elmotorn hörs bara ett dovt vinande, och den karaktäristiska bensinlukten man förknippar med utombordare saknas förstås fullständigt.
Den 25 fot långa båtmodellen heter Candela Seven, och representerar en helt ny båtkategori, som Candela Speed Boats grundare Gustav Hasselskog uttrycker det.
– En fritidsbåt som går tyst utan att stampa i 30 knop, sammanfattar han, utan att ens behöva höja rösten för att höras över motorljudet.
Det är bärplanstekniken som är nyckeln, både till den mjuka gången och till att det över huvud taget går att köra en snabb motorbåt på el med rimlig räckvidd. Candela har satsat på djupgående eller dränkta bärplan.
– Det är en gammal teknik som aldrig slagit igenom riktigt. Traditionellt har bärplansbåtar använt ytskärande bärplan, men de ger mer inducerat motstånd och därmed inte samma minskning av vattenmotståndet, säger Karl Fägersten, operativ chef på Candela.
”I nivå med en bensinbåt”
Hos Candelas horisontala, dränkta bärplan ligger all lyftande yta under vattnet, och man kör genom svallen utan slag i båten. Minskningen av vattenmotståndet medför en energibesparing på 75 till 80 procent jämfört med en vanlig planande båt, enligt Candelas beräkningar.
I kombination med att skrovet, byggt i 2,3 millimeters kompositmaterial, bara väger 280 kilo möjliggörs en räckvidd upp till 50 sjömil med elmotor och batteri på 40 kilowattimmar.
– Det är i stort sett i nivå med en bensinbåt, säger Karl Fägersten.
Men när tyngdpunkten ligger ovanför lyftpunkten, uppstår ett problem.
– Båten är i grunden helt instabil. Att lösa det har varit den största ingenjörsmässiga utmaningen i hela projektet, säger Gustav Hasselskog.
Följaktligen har Candela Seven åtta olika sensorer, bland annat två ultraljudssensorer i fören som kontinuerligt mäter avståndet till vattenytan. Den egenutvecklade mjukvaran registrerar båtens lutning, hastighet, höjd över vattnet och så vidare. Systemet uppdaterar 100 gånger i sekunden och styr bärplanen så att båten förhåller sig till vattnet på rätt sätt, som Karl Fägersten uttrycker det.
– Det är lite som att bygga en JAS Gripen för vattnet. Därför har vi också folk som jobbat med JAS-utveckling bland de anställda, säger Gustav Hasselskog.
Candela intresserar Teslaägare i USA
I Candelas montagehall på Lidingö jobbar man nu för fullt med att effektuera beställningar på 160 båtar. Omkring en tredjedel av beställningarna kommer från Sverige, och resten från andra länder.
– Vi har många beställningar från USA, främst då från Kalifornien och Seattle. Det är mycket tech-folk som är intresserade, många Teslaägare, säger Gustav Hasselskog.
Beställningarna har trillat in trots att Candela har noll kronor i marknadsföringsbudget, och trots att båtarna kostar runt två miljoner kronor.
– Givet att båtarna vi bygger nu är dyrare än vanliga fritidsbåtar, så måste de ha lite premiumframtoning. Men längre fram vill vi konkurrera brett med bensinbåtarna. Därför är nästa steg en större satsning på automatiserad produktion, säger Gustav Hasselskog.
För fritidsbåtarnas utsläpp är större än man tidigare trott. Enligt en färsk rapport från SMHI släpper fritidsbåtar i svenska vatten ut över 170 000 ton koldioxid om året, vilket motsvarar nästan en tredjedel av inrikesflygets samlade utsläpp.
– Så vi måste komma upp i volymtillverkning framöver. Annars blir det ju ingen miljöeffekt av det, säger Gustav Hasselskog.