Digitalisering

Svenska bolaget blottar botnäten på Facebook

Christian Landgren säger att många som sett Iteams graf får en aha-upplevelse. Det blir en helikoptervy över hur information sprids och samlas i kluster på Facebook. Foto: Iteam
Christian Landgren säger att många som sett Iteams graf får en aha-upplevelse. Det blir en helikoptervy över hur information sprids och samlas i kluster på Facebook. Foto: Iteam
Einar Persson och Christian Landgren på digitaliseringsbolaget Iteam. Foto: Jörgen Appelgren
Einar Persson och Christian Landgren på digitaliseringsbolaget Iteam. Foto: Jörgen Appelgren
Christian Landgren och Einar Persson på digitaliseringsbolaget Iteam. Foto: Jörgen Appelgren
Christian Landgren och Einar Persson på digitaliseringsbolaget Iteam. Foto: Jörgen Appelgren

Svenska Iteam har kartlagt aktiviteter på 115 000 Facebook-konton. Men till skillnad från Cambridge Analytica vill Iteam få oss att förstå hur det vi gillar i sociala medier kan användas mot oss.

Publicerad

Information har aldrig varit mer tillgänglig, aldrig mer synlig, än i dag. Men hur den informationen når oss, varför den når oss, vilken kvalitet det är på den och vem som står bakom den är i allt större utsträckning höljt i dunkel.

Men samtidigt som dataanalysföretaget Cambridge Analytica har utfört sina räder i skuggorna har ett svenskt digitaliseringsbolag bestämt sig för att belysa hur information når och påverkar oss i ett medielandskap där första anhalten för många är Facebook.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här