Digitalisering
Stockholms stad utreder föräldrarnas app: ”Kan vara olaglig”
Föräldrar som tröttnat på Stockholms stads digitala skolplattform har gjort en egen app. Men kommunen menar att den kan bryta mot lagen, och har inlett en ”rigorös utredning”.
Ny Teknik har berättat om hur flera programmerande föräldrar i Stockholm har tagit fram en egen skolapp, som ska kunna användas i stället för Stockholm stads egen, Skolplattformen. Hélène Mossberg, biträdande enhetschef på Stockholms stads utbildningsförvaltnings digitaliserings- och it-enhet, är delvis kritisk.
– Grundidén är vi positiva till, och det har blivit en tankeställare för oss. Men det måste göras under kontrollerade former. Nu ringer ganska många varningsklockor, säger hon.
Föräldrarnas skolplattform har byggts som ett lager ovanpå den befintliga plattformen, vilket gör att samma information kan visas snabbare och med mindre krångel. Men enligt Stockholms stad finns flera frågetecken om hur plattformen hanterar känslig information.
– Vi har inga öppna API:er, så de har gjort en egen lösning. Vi vet inte vilken information som appen visar. Som vårdnadshavare skulle jag verkligen dra öronen åt mig, säger Hélène Mossberg.
Hanteras personuppgifter?
Appen har inte släppts än, men Stockholms stad har redan startat en utredning om den.
– Det här måste genomlysas. Det är en stor fråga för oss, så det blir en rigorös utredning, säger Hélène Mossberg.
Kärnfrågan är om appen hanterar personuppgifter.
– Det kan vara olagligt att göra som de har gjort. De tycker inte att de hanterar personuppgiften, men det räcker med att appen tittar på personuppgifter. Jag tror inte att de förstår vilka rigorösa lagar det finns kring den hanteringen, säger Hélène Mossberg.
Öppen källkod
Christian Landgren, en av föräldrarna bakom den nya appen, menar bestämt att den inte hanterar några personuppgifter.
– Lagligheten är att likställa med en webbläsare. Vi får ingen information till våra system. Informationen skickas mellan användaren och skolplattformen och inte till oss, säger han.
Han tillägger att appens källkod är öppen, och att den som vill själv kan gå in och se hur den ser ut. Stockholms stads skolplattform har dock ingen öppen källkod, och inga öppna API:er.
– Det är för att informationen är känsliga personuppgifter om barn och elever. Det krävs att vi utreder det mycket väl för att kunna ta fram öppna API:er, säger Hélène Mossberg.
"Stora brister"
Kritiken som riktats mot skolplattformens bristande användarvänlighet menar Mossberg att det ligger en hel del i.
– Det finns stora brister i användarvänligheten, och vi jobbar på att förbättra den. Men säkerhetsfrågorna har varit mer prioriterade, att se till att vi följer lagarna när det gäller sekretessbelagd information. Det är alltid en avvägning mellan säkerhet och användarvänlighet, säger hon.