Digitalisering
Snapchat ökar medan Twitter backar

Snapchat ökar mest bland sociala medier i Sverige, visar en rapport från Internetstiftelsen i Sverige (IIS).
25 procent av svenska internetanvändare använder Snapchat, jämfört med 21 procent i fjol. Bland gymnasietjejer är det 92 procent som använder Snapchat varje dag.
Användningen av Facebook är stabil medan Twitter minskar.
”Facebook har gått från att vara en social medietjänst till att vara mer eller mindre ett måste, en del av infrastrukturen för kommunikation på nätet”, skriver Pamela Davidsson på IIS i ett pressmeddelande.
71 procent (5,5 miljoner personer) använder Facebook, en procent fler än i fjol. Hälften av de svenska internetanvändarna är inne varje dag. Twitter har tappat från 22 procent till 18 procent.
De som är inne på sociala medier är det i genomsnitt 7,1 timmar i veckan – en ökning med 40 minuter sedan förra året. Unga kvinnor 16-25 år är flitigast, med omkring 12 timmar i veckan.