Samhälle

SL: Därför började rulltrappan åka baklänges

Foto: Adam Wrafter/SvD/TT

Osäkra rulltrappor vid de nybyggda pendeltågsstationerna Stockholm City och Odenplan stoppade trafiken under fredagen. SL har hittat rost och slitage i en sluten enhet – trots att rulltrapporna bara är ett år gamla.

Publicerad

(Texten har uppdaterats)

Klockan var ungefär halv nio på morgonen när en uppåtgående rulltrappa på den nya pendeltågsstationen Stockholm City i måndags stannade tvärt, plötsligt bytte håll och började rusa nedåt. Det fanns ingen nödbroms som fungerade.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här