Bygg
Skandalflygplatsen redan för liten
Den försenade storflygplatsen BER i Berlin har redan innan den öppnat för liten kapacitet.
Flygplatschefen Hartmut Mehdorn informerade i förra veckan styrelseordföranden för flygplatsen, tillika borgmästaren, Klaus Wowereit, att han inte kan ta ansvar för att fler än 21 miljoner passagerare trafikerar den nya flygplatsen när den planeras öppna 2016.
Men redan idag kommer de två äldre flygplatser den nya ska ersätta, Tegel och Schönefeld, att ha sammanlagt 28 miljoner passagerare, en miljon fler än vad BER dimensionerats för. Och trafiken till och från Berlin ökar kraftigt år för år.
Mehdorn måste nu bolla frågan med en ny ordförande, eftersom Wowereit avgick som såväl borgmästare som styrelseordförande för storflygplatsen tidigare i veckan.
Hartmut Mehdorns reservplan tycks vara att vid sidan av den nya flygplatsen även behålla den gamla terminalen Schönefeld från DDR-tiden. Den ligger intill nya terminalen BER.
Men en framtida flygplatsledning måste ändå ställning till en expansion. Analysföretaget Intraplan gör beräkningen att antalet flygresenärer till och från Berlin år 2035 uppgår till 49 miljoner.