Premium

Scania spår en lång framtid för förbränningsmotorn

Beställningarna på dieseldrivna lastbilar växer och Scania tror att förbränningsmotorn kommer att finnas kvar länge. Men framtiden är elektrisk, enligt Scanias Peter Forsberg, och tillverkarna bygger upp marknaden tillsammans: ”Vi är inne i en spännande fas där våra konkurrenter inte är konkurrenter”.

Publicerad

Scanias första elektriska lastbil rullar redan på vägarna, och i somras öppnade företaget orderböckerna för bolagets andra generations ellastbil – som är anpassad för att klara regional drift. Och strax innan jul rodde Scania hem sin hittills största order på ellastbilar. Beställare är litauiska Girteka och avtalet gäller 600 ellastbilar.

– Vi kommer att leverera fordon till dem under en fyraårsperiod, vilket innebär att de får ellastbilar från den andra generationen som vi lanserade i somras och även av kommande generationer, eftersom vi ska lansera en ny produkt varje år, säger Peter Forsberg, elektrifieringsansvarig för lastbilar på Scania till Ny Teknik.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här