Digitalisering

Saabs långa väg utför

År för år.

Publicerad

<p>1989: Saabkoncernen knoppar av Saab Automobiles med General Motors och Investor som ägare.</p> <p>2000: GM köper Investors halva för 125 miljoner dollar.</p> <p>December 2008: GM har ekonomiska problem och vill avyttra Saab. Koenigsegg, Merebanco och Renco Group vill köpa Saab.</p> <p>20 februari 2009: GM vill rekonstruera Saab, vilket tingsrätten godkänner. </p> <p>20 augusti 2009: Företagsrekonstruktionen avslutas efter att ha fullföljts.</p> <p>9 september 2009: En av spekulanterna, Koenigsegg, har kinesiska Baic som medfinansiär.</p> <p>24 november 2009 Koenigsegg avbryter köpet.</p> <p>18 december 2009: GM beslutar avveckla Saab under ordnade former.</p> <p>12 januari 2010: GM ansöker om likvidation och avvecklingen inleds.</p> <p>23 februari 2010: GM säljer Saab till Spyker.</p> <p>Februari 2010: Riksgälden garanterar lån på 400 euro från Europeiska investeringsbanken. Säkerhet är dotterbolaget Saab Parts. Lånet ska betalas 2017. Produktionen fortsätter.</p> <p>Mars 2011: Saab har svårt att betala sina leverantörer. Produktionen stoppas vid flera tillfällen.</p> <p>6 april 2011: Produktionen stoppas tills vidare. Saab försöker skaffa pengar till verksamheten.</p> <p>27 maj 2011: Produktionen återupptas sedan finansieringen lösts kortsiktigt. Företaget har svårt att få komponenter och produktionen stannar periodvis.</p> <p>9 juni 2011: Produktionen stoppas igen. Saab försöker reda ut den framtida finansieringen och komma överens med underleverantörerna.</p> <p>13 juni 2011: Youngman och Pa Dang lovar betala 245 miljoner euro för 54 procent av Saab om köpet godkänns av kinesiska myndigheter. Pa Dang köper Saabbilar för 45 miljoner euro och får det engelska återförsäljarbolaget som säkerhet. </p> <p>4 juli 2011: Saab och Youngman bildar ett gemensamt svenskt bolag som ska utveckla framtida bilmodeller där Youngman står för pengarna och Saab för kompetensen. Youngmans ägande ska godkännas av kinesiska myndigheter. </p> <p>7 september: Saab ansöker hos Vänersborgs tingsrätt om rekonstruktion av företaget.</p> <p>8 september 2011: Tingsrätten avslår ansökan.</p> <p>12 september 2011: Saab överklagar tingsrättens beslut hos hovrätten. Facken Unionen och Ledarna begär Saab i konkurs.</p> <p>19-20 september 2011: Hovrätten tar ställning till Saabs överklagande.</p>