Bygg Så ska världens längsta sänktunnel tätas Ruud Bokhout. Foto: Trelleborg Elementen till sänktunneln HZMB färdigställs på en ö mellan Hong Kong och Macao. Ginatätningen sitter runt ändarna på elementen, likt en gigantisk gummiring. Foto: Trelleborg/CCCC Tunnelelementen tillverkas i en torrdocka på en ö mellan Hong Kong och Macao som sedan vattenfylls för att elementen ska kunna bogseras till platsen där sänktunneln ska ligga. Foto: Trelleborg/CCCC Här sätts Ginatätningen på plats på tunnelelementet. Foto: Trelleborg/CCCC Ginatätningar flyttas inför montering på tunnelelement. Foto: Trelleborg Föreslagen bildtext/Bildbeskrivning: Tunnelelementen till sänktunneln HZMB färdigställs på en ö mellan Hong Kong och Macau. Ginatätningen sätts runt ändarna på elementen, likt en gigantisk gummiring. Foto: Trelleborg/CCCC Ginatätningen sitter mellan elementen, i mitten på bilden, och omegatätningen, i toppen på bilden, fungerar som en extra säkerhet på insidan av elementskarven. Vid den kinesiska kusten byggs nu världens längsta sänktunnel för att förbinda Hongkong och Macao. Det svenska företaget Trelleborg levererar tätningar till projektet. Linda Nohrstedt Publicerad 24 jan 2014 kl 06.59 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ tunnel bygg nyheter
TECH ”Byggd för agenteran” - nu har Google lanserat ai-modellen Gemini 2.0 Nya ai-satsningen från Google kan generera bild, ljud och text. Och det verkar allt mer troligt att sökjätten tänker göra smarta glasögon-comeback.
TECH Hey Siri! Nu finns Chat GPT i Apples digitala assistent Den amerikanska teknikbjässen Apple har lanserat Chat GPT i sin digitala assistent Siri.