Bygg
Så långt räcker 1 miljard

Bygg cykelbanor om du vill bygga så mycket transportvägar som möjligt för den miljard du har i budget. Bygger du tunnelbana får du inte ens en kilometer för din miljard.
Det är statliga Svevias tidning På Väg som tagit hjälp av branschexperter och tillgänglig statistik för att räkna fram hur långt man kommer på en miljard.
Bygger man gång- och cykelvägar får man så mycket som 500 kilometer för pengarna.
Bygger man motorväg på landsbygden får man 33 kilometer men bara 1 kilometer när motorvägen måste gå i tunnel.
Billigast per passagerarkilometer är tunnelbana, som bara kostar 5,15 kronor per passagerarkilometer. Buss kostar 13,70 kronor och spårväg 16,60 kronor.
På Väg har vridit statistiken och tittat på den ur olika vinklar – hur mycket kostar en kilometer, hur lång kommer man med en miljard och hur mycket kostar en passagerarkilometer.
Så här mycket kostar 1 kilometer
Gång och cykelväg: 2 miljoner kronor
Bussbanor i stadstrafik: 8-12 miljoner
Motorväg i ytläge på landsbygd: 30 miljoner
Bilväg i ytläge i stadsmiljö: 40 miljoner
Dubbelspårig järnväg i ytläge landsbygd: 40 miljoner
Botniabanan: 88 miljoner
Citytunneln Malmö: 500 miljoner
Spårväg stadstrafik Stockholm: 612 miljoner
Tvärbanan Stockholm: 750 miljoner
NK-expressen Hamngatan Stockholm: 912 miljoner
Tunnelbana Stockholm: 1 000-1 200 miljoner
Hallandsåsen: 1 200 miljoner
Citybanan Stockholm: 2 800 miljoner
Så långt kommer du med 1 miljard kronor:
500 kilometer – gång- och cykelbanor
100 kilometer – bussbanor i Stockholm
33 kilometer – motorväg på landsbygd
25 kilometer – dubbelspårig järnväg på landsbygd
5 kilometer – banor för svenska höghastighetståg
1,1 kilometer – NK-expressen i Stockholm
1 kilometer – motorväg i tunnel
0,9 kilometer – tunnelbana i Stockholm
Om kostnaderna fördelas på antalet passagerare och kilometer får man följande tabell:
Spårväg: 16,60 kronor per kilometer
Buss: 13,70 kronor per kilometer
Pendeltåg: 10,10 kronor per kilometer
Tunnelbana: 5,15 kronor per kilometer
Källa: Svevia/På Väg