Bygg

Så här fungerar Förbifart Stockholms bergtunnlar

Pressträff med bland andra infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (mitten), Stockholms stads finansborgarråd Sten Nordin (2:a från vänster), landshövding Chris Heister (3:e från vänster) och Trafikverkets regionchef i Stockholm Helena Sundberg (2:a från höger) under en byggstartsceremoni för Förbifart Stockholm, arrangerat av Trafikverket. Foto: Pontus Lundahl/TT
Så byggs Förbifart Stockholms bergtunnlar. Foto: Tomas Öhrling/Trafikverket
Tunneln kommer att gå cirka 60 meter under Mälarens yta. Foto: Tomas Öhrling/Trafikverket
Miljöaktivister demonstrerar mot trafikprojektet Förbifart Stockholm i samband med infrastrukturminister Catarina Elmsäter-Swärds lunch med Kung Carl Gustaf på Stockholms slott i augusti. Foto: TT

Under tisdagen togs det ceremoniella första spadtaget för Förbifart Stockholm, den nya motorvägen runt huvudstaden. Vägen kommer till stor del att ligga i tunnel, som ska drivas med traditionell borra och spräng-teknik.

Publicerad

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →

Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.


Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här