Digitalisering

Så duckar Nokia Microsofts mobilförbud

Nokia N1 Foto: Nokia

När Microsoft köpte Nokias mobiler fanns ett avtal som förhindrade ”rest-Nokia” att använda Nokias varumärke på mobiler. Hur stämmer det med Nokias nya surfplatta?

Publicerad

I april tidigare i år blev försäljningen av Nokias mobiler till Microsoft för 7,2 miljarder dollar klar. I affären fanns ett avtal där ”rest-Nokia” förband sig att inte använda Nokias vaurmärke för mobiler med varumärket Nokia under två år. Ungefär så har många av oss i media uppfattat avtalet.

Hur kan då Nokia börjar sälja den mobila surfplattan N1 med varumärket Nokia? Det är visserligen taiwanesiska Foxconn som licensierat varumärket och står för tillverkning och marknadsföring, men ändå

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här