Bygg

Nya E4:an har redan spruckit

Betongvägen på E4:an utanför Uppsala har fått ett 30-tal sprickor. Foto: Trafikverket
Lars Bengtsson

Betongvägen på nya E4:an utanför Uppsala kostade mer än asfalt men skulle kräva mindre underhåll. Sex år senare har vägen redan sprickor på flera ställen.

Publicerad

Reparationerna av betongvägen mellan Uppsala och Björklinge påbörjades i måndags. På den norra delen av sträckan leds trafiken om via den gamla E4:an. Arbetet väntas pågå i ungefär fyra veckor.

Det är ungefär ett 30-tal sprickor som har upptäckts i vägbanan, framför allt vid trummor och ledningar. Trafikverket tror att sprickorna har uppkommit på grund av sättningar i marken.

Dessutom har betongvägens ytskikt lossnat fläckvis på fyra broar. Orsaken till detta är inte klarlagd, men en teori handlar om att stenmaterialet i betongen har sjunkit för mycket, så att vägens yta inte har haft tillräckligt med sten, vilket har försämrat frostbeständigheten.

Ytskiktet på broarna kommer att fräsas upp och fyllas igen med asfalt. Åtgärden bekostas av Veidekke, som byggde vägen för sex år sedan i konsortium med Vägverket Produktion.

Sprickorna i vägen ska fyllas igen, men den kostnaden får Trafikverket stå för.

-Det är inget vi kan belasta entreprenören för. Om du ska få en väg att inte deformera sig måste du lägga ner åtskilliga miljoner på en sådan här väg. Det kostar mer än att göra de här, i vårt tycke, små reparationerna, säger Lars Bengtsson, Trafikverkets projektledare för reparationerna.

Vägsträckan med betong utanför Uppsala är 24 kilometer lång. Betongen fördyrade projektet med cirka 30-40 miljoner kronor, men valdes för att den är något tystare och mindre underhållskrävande än asfalt.

Lars Bengtsson anser emellertid inte att de åtgärder som utförs nu handlar om underhåll.

-Det här är reparation. Underhåll är spårbildning i vägen. På asfaltvägar får du efter fem eller sex år spårbildning som du måste åtgärda. På betongvägen räknar man med att inte alls behöva så mycket, säger Lars Bengtsson.

Men jag tycker att det har blivit spårbildning i betongvägen utanför Uppsala?

-Spårbildning får du alltid, men vi har vissa gränser och vi har inte sett att vi kunde anmärka på spårbildningen, säger Lars Bengtsson.

Betongväg är än så länge sällsynt i Sverige. Hittills har bara ungefär sju mil väg byggts med betong.

Betyder sprickorna i E4:an slutet för betongvägen i Sverige?

-Det törs jag inte uttala mig om, men jag skulle inte tro det. Du har betongväg in till Arlanda när du svänger av från Märsta och den har varit hyfsat bra under en mängd av år. På vissa ställen där det är hög trafik är den konkurrenskraftig. Man måste också vara med i någon form av utveckling. Man måste ge olika typer av konstruktioner sin chans att visa vad de går för. Provar man inte så lär man sig inget, säger Lars Bengtsson.

Reparationerna av vägen väntas kosta Trafikverket mellan 1 och 1,5 miljoner kronor.