Innovation

Ny tung ai-milstolpe för Deepmind: bäst på spelet Starcraft

Medarbetare på Deepmind arbetar med ai-systemet Alphastar. Foto: Deepmind
Deepminds vd, Demis Hassabis (till vänster), och hans kolleger reagerar när Alphastar vinner en match i Starcraft. Bilden är tagen i december 2018.
Starcraft II. Foto: Blizzard

Först spöade de världsmästaren i det svåra brädspelet Go. Nu har de bemästrat det ännu svårare spelet Starcraft II. Och Deepmind tror att deras nya ai kan lösa problem i den verkliga världen.

Publicerad

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →

Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.


Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här