Premium

Nu ska Einride etablera sig i USA – här är de största utmaningarna för startupen

Inträdet på den amerikanska marknaden markerar ett viktigt avstamp för den svenska logistikstartupen Einride. ”Det amerikanska systemet är en så viktig förebild för resten av världen”, säger Tomas Ohlson. 

Publicerad

Einride grundades 2016 och har växt i snabb takt. Målet är att elektrifiera transporter. Företaget är mest känt för den hyttlösa, elektriska och autonoma lastbilen Pod med plats för 15 pallar, men använder sig även av större elkonverterade diesellastbilar. I grunden ser sig dock Einride som ett mjukvarubolag. Det är genom digitalisering som nyttan med elektriska och i förlängningen autonoma transporter går att realisera, menar de. 

I maj stängde bolaget en runda på 110 miljoner dollar, motsvarande en miljard kronor, inför lanseringen på den amerikanska marknaden som genomfördes i början av november.  

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här