Populärteknik NIFE-batterier slitstarka men slöa NiFe-ackumulatorn, uppfunnen av svensken Waldemar Jungner 1899, väger bara hälften mot ett vanligt blybatteri och anses vara i det närmaste outslitligt. Varför används då inte sådana i el- och hybridbilar? Kaianders Sempler Publicerad 27 jan 2009 kl 23.00 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Logga in här Prova Ny Teknik – 1 kr för en månad Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ populärteknik nyheter
FORDON Finland bygger om järnvägen för Nato – väntas kosta miljarder Finland ska stegvis anpassa järnvägens spårvidd till europeisk standard för att underlätta Natoförstärkningar i Norden.
TECH ”Assassin's Creed”-släppet räddade inte Ubisoft från miljardförlust Den franska speljätten Ubisoft hade hoppats att lanseringen av den senaste delen i spelserien ”Assassin's Creed” skulle rädda dem från röda siffror – så blev det inte.
FORDON Volvos nya eldrivna släp ger lastbilarna längre räckvidd ”Ingenjörsmässigt är det inget snack om att det är bra” • Både för eldrivna och dieseldrivna lastbilar • Tekniken fungerar men regelverket saknas